Taas yksi vuosi on kulunut ja on aika pistää nähdyt elokuvat järjestykseen. Tällä listalla silmäillään vuoden suurimpia pettymyksiä ja hutilyöntejä, jotka olisi voinut jättää suosiolla tekemättä. Nämä elokuvat saivat joko verenpaineeni nousemaan vihasta tai tunteeni aneemisiksi mitäänsanomattoman materiaalinsa valossa. Jokaisen elokuvan kohdalla on pieni saateteksti, jossa kuvaillaan elokuvan toteutusta ja niiden alta linkki varsinaiseen arvosteluun. Ei muuta, kun pistetään homma liikkeelle ja lista pyörimään!
10. X-MEN: DARK PHOENIX | DARK PHOENIX
X-Men: Dark Phoenix pitäisi toimia tämän elokuvauniversumin eeppisenä lopetuksena ja on kyllä pakko X-Men
kannattajana sanoa, että tässä kiireessä ja ongelmallisen tuotannon
siivittämänä on hyvin vaikea odottaakaan mitään hyvää.
Elokuvan rytmitys tuntuu olevan hyvin rikkonaista ja
epäloogisesti nidottua, eikä ainoastaan hyppelevän luontonsa vuoksi,
vaan myös ihan maalaisjärjelliseltä kantilta katsottuna. Se ei tunnu
oikein tietävän, että mitä perimmäistä teemaa se oikein haluaa ajaa takaa ja mitä tietä
seurata seuraavaksi. Elokuva puskee kyllä draamaansa väkevästi näytön toiselle
puolelle, mutta se ei kuitenkaan missään vaiheessa oikein tuntunut
iskevän meitä emotionaalisesti sen vaatimalla tavalla.
Meille
kannattajille X-Men: Dark Phoenix saattaa tuntua suorastaan kasvoille läpsäisyltä, sillä
olemme vuosien mittaan olleet niin investoituneita näihin hahmoihin ja
niinkin syvällisellä tasolla, mutta minkä vuoksi? Vain sen vuoksi, että
tämä elokuvasarjan päättävä osa riistäisi sen meiltä tehden keskinkertaistakin
huonomman elokuvan, jättäen samalla käsittämättömän imelän jälkimaun koko matkasta. Harmillista...
9. MAMI | MA
Kuten varmasti kaikki tietävätkin, alkuvuoden kauhuelokuvat ovat juuri
niitä elokuvia, jotka sijoitetaan sinne ihan selkeästä syystä.
Alkuvuonna tulevat yleensä vuoden huonoimmat elokuvat pinnalle
kummittelemaan katsojia, mutta tässä tapauksessa Mami tuntuu
perimmiltään myöhästyneeltä tammikuun teineille suunnatulta
kauhuelokuvalta parhaimmillaan.
Elokuvan alustus juoksee aivan kontrolloimattoman nopeasti välittämättä
sen ontosta olemuksesta ja hyvin ennalta-arvattavasta kokonaisuudestaan, minkä vuoksi elokuva ei onnistukaan tempaamaan mukaansa oikein millään ihmeellisellä tavalla. Toki, seuraamme tarinaa hyvin selkeiden tapahtumien kautta, mutta tuntuu
ihan kuin elokuvalla olisi jatkuva kiire ja vaadittava uppoutuminen ei
vain luonnistunut näillä annetuilla eväillä sitten millään tasolla.
Mami on hyvin laiskasti kirjoitettu ja toteutettu elokuva, joka
ei onnistu yltämään millään tasolla perushyvään potentaaliinsa venytetyssä muodossaankaan. Ajatus
kaiken takana on oikein mainio, mutta itse tarina ja sen rakenteelliset
ratkaisut vuotavat perusteiltaan joka nurkasta. Minkään rajojen yli ei
uskallettu mennä yli, jonka vuoksi kokonaisuus jääkin aivan
käsittämättömän mitäänsanomattomaksi. En suosittele elokuvaa kyllä kovin
monelle, sillä hyvin vähän hyvää - jos ollekaan - siitä voi löytää...
8. VOX LUX
Vox Lux ei ole kovin hehkeä elokuva, eikä todellakaan ole ihan
jokaista katsojaa varten suunniteltu. Sillä tuntuu olevan selkeä sanoma,
mutta ei toteutuksensa puolesta varsinaista tarkoitusta. Konseptinsa puolesta sillä olisi voinut olla vaikka kuinka paljon
potentiaalia edetä moneenkin hyvin varteenotettavaan suuntaan tarinansa
kanssa, mutta se päättääkin vain väistellä jokaikisen mahdollisuutensa
ja edetä aivan omaa epävakaata tietään pitkin.
Hyvin epämääräisen ohjaustyylin vuoksi elokuva käsittelee
vain tiettyjä ajankohtia tarinasta avaamatta esimerkiksi koskaan mitään
keskeistä hahmoista tietoomme. Willem Dafoe toimii tarinassa kertojana. Ymmärrettävästi hän on
mukana sitomassa tarinan tapahtumia ja aikakausia yhteen, sillä ohjaaja
ei tunnu oikein koskaan keskittyvän tarinankerronnassaan siihen, miten
kohtaukset ja tapahtumat sidottaisiin järkevästi ja luontevasti
keskenään.
Turhauduin elokuvan aikana ja etenkin lopputekstien rullatessa. En
voinut uskoa, että se lopulta oli niin antiklimaattinen ja tasapaksu
kokonaisuus, kuin se oli. Kuten monet ihmiset ovat tottuneet sanomaan -
''yhden roska on toisen aarre'' - niin se varmasti pätee tässäkin
tapauksessa. Itseäni tämä elokuva ei kutenkaan onnistunut säväyttämään
kovin kummoisesti, jos ollenkaan, minkä vuoksi onkin vaikeaa suositella tätä millään tasolla...
7. COUNTDOWN
Countdown on kuluvan vuoden Truth or Dare. Se ei
ainoastaan ole perimmiltään idioottimainen ja täynnä itseään, mutta
myös hyvin kehnosti kasattu kokonaisuus, joka ei oikein tiedä mitä
haluaisi loppupeleissä olla. Niin paljon erilaisia ideoita sekä
variaatioita esitellään ja toteutetaan vailla järkeenkäyvää jatkumoa tai punaista lankaa, että se käy hermoille.
Elokuvalla on sellainen erikoinen asetelma, että vaikka alusta asti
tuntui jo siltä, että maalaisjärjellä ja logiikalla ei paljoakaan
juhlittaisi, jännitys tuntui olevan aluksi vielä läsnä. Ensimmäinen
kuolinkohtaus on yllättävänkin kutkuttava ja painostavan oloinen, mutta
heti kun varsinainen säikäytys tuli, olin turhautunut, sillä kaikki se
potentiaalinen rakentaminen valui hetkessä hukkaan.
Elokuva turvautuu halpoihin äkkinäisiin säikäytyksiin, jotka ovat
kuitenkin ideoidensa ja itse jänniyksen rakentamisen pohjalta aluksi
hyvin kiinnostavia ja jossain määrin jopa kekseliäitä. Mutta kuten
odottaa saattaakin, elokuva rupeaa ajan kanssa viljelemään näistä
samaisista toimivista ideoista hyvin kliseisiä säikäytystapoja, jotka
alkavatkin sitten vain turruttamaan katsojaa väkinäisellä olemuksellaan
yhä enemmän ja enemmän.
Tarinalta ei tämän elokuvan kohdalla kannata odottaa mitään kovin
älykästä mestarillisuutta, vaikka se yrittääkin ottaa itsensä hyvin
vakavasti. Samoin kuin Truth or Daren kohdalla, Countdown
tuntuu olevan kauhuelokuva, jonka pitäisi toteutuksensa puolesta
vaikuttaa jossain määrin realistiselta ja varteenotettavalta, mutta
hyvin kehnon käsikirjoituksensa vuoksi se tulee ulos turhauttavan
epämääräisenä ja surkuhupaisana. Yksi niistä nykyajan turhista kauhuelokuvista...
6. THE POSSESSION OF HANNAH GRACE
Vaikka The Possession of Hannah Grace on konseptiltaan ihan
kiinnostava tapaus, elokuva ei koskaan kuitenkaan onnistu toteuttamaan ja
yltämään mahdolliseen potentiaaliinsa. Tosin tämä tuotos olisi luultavasti voinut yltää vain tavanomaisen hyvän tasolle, mutta ei
missään nimessä korkeammalle näin rajatulla budjetilla ja alisuorittavalla toteutuksella.
Vaikka elokuva yrittää alustaa, sekä rakentaa tarinaansa ja
käsiteltäviä hahmojaan keskittyneesti alkupuoliskolla, se kuitenkin
unohtaa jossain vaiheessa molemmat aspektit täysin ja uppoutuu liikaa
turhanpäiväisten säikäytysmetodien viljelyyn. Tämä vajaavaisuus tuntuukin lopputuloksessa, sillä elokuva on kuin onkin lopulta hyvin
antiklimaattinen ja suoraan sanottuna vaisu kokonaisuus, joka ei tarjoa
minkäännäköistä takaisinmaksua olemattomalle investoitumisellemme.
Teos pitää sisällään mitä
ennalta-arvattavampia käänteitä, jotka eivät vain onnistu yllättämään
millään tavalla. Olemme nähneet näitä toistuvia tekniikoita käytettävän
liiankin monessa genren elokuvassa vuosien ja vuosien ajan, minkä takia
elokuva ei tunnu oikein omaavan mitään merkityksellistä tai mitään omaa. Mietin myös hartaasti elokuvan loputtua sitä, että mikä oli kaiken tämän
tarkoitus? Minkä viestin tämä elokuva oikein yritti välittää katsojilleen? Vaikea sanoa...
5. ANGRY BIRDS -ELOKUVA 2 | THE ANGRY BIRDS MOVIE 2
Angry Birds -elokuva 2 on erittäin myötähäpeällinen tuotos kaiken
kaikkiaan, joka ei edes yritä avartaa tätä kiehtovaa maailmaa sen
enempää, vaan meno menee aivan järkyttävän ylilyöväksi ja imeläksi
melkein ensiminuuteilta viimeisiin saakka. Kaikki mikä teki
ensimmäisestä elokuvasta niin siedettävän, tässä elokuvassa on unohdettu
täysin sekä kylmän viileästi lähdetty vailla varsinaista ideaa tai suuntaa rakentamaan ja keksimään mitä merkillisimpiä sketsejä, joita sitten yhdisteltiin
heppoisella tavalla yhteen kutsuen kokonaisuutta vielä tosissaan
''tarinaksi''.
Kun tarina on näin alkeellinen, se näkyvästi yrittää kaikkensa
keksiäkseen erilaisia tapoja puskea itseään eteenpäin lähes
mitäänsanomattoman materiaalin avustuksella. Materiaali tuntuu suurimmaksi
osaksi olevan vain ensimmäisestä elokuvasta poisleikattuja roskiin
lennätettyjä jäänteitä. Elokuvan sivujuoni on myös aivan turha ottaen
huomioon sen vaikutuksen elokuvan varsinaiseen ''tarinaan'' -
jos sitä voi siksi edes kutsua.
Elokuva on hyvin lattea, mitäänsanomaton ja väsynyt elokuva vailla
varsinaista tarkoitusperää, uudelleenkatsastusarvoa ja laatua. Vitsit ja huumori on väsynyttä ja sietämättömän toistuvaa
uudelleenkierrätettyä materiaalia, josta ei pysty edes tosissaan nauttia
elokuvan aikana sen järkyttävän alkukantaisen luonteensa vuoksi. Yksikään hahmo ei tunnu oikein etenevän tai
kasvavan mihinkään suuntaan jättäen teoksen armottomasti oman aivottoman komediansa
varaan, joka ei kuitenkaan koskaan viihdyttänyt, vaikka kuinka väkisin
yrittikin painostaa typerillä ja itseään toistavilla vitseillään. Niin tylsä ja primitiivinen kokemus kaiken kaikkiaan...
4. WOUNDS
Wounds on niin saamaton kokonaisuutensa puolesta ja niin
järkyttävän heikko sisimmästään ollakseen edes olemassa. Tämä elokuva
kyllä onnistui kuin onnistui satuttamaan minua järkyttävän
idioottimaisella ja naurettavan ponnettomalla toteutuksellaan. Ei
tarinaa, ei suuntaa, eikä edes yksinkertaista ideaa ajamassa elokuvaa
jotain määränpäätä kohti. Elokuva on kokonaisuudessaan vain jäätävä
sekamelska, joka ei vain yksinkertaisesti tiedä, mitä se yrittää olla. Jokin tässä tarinankerronnassa ei vain tuntunut luonnolliselta ja
aidolta. Elokuva ei vain tunnu oikein tietävän itsekään, että mitä se
yrittää perimmiltään olla.
Vaikka se yrittääkin kertoa tarinansa, niin jotenkin se ei vain
oikein tunnu lähtevän kunnolla käyntiin ja kovin mukaansatempaavasti
myöskään, minkä vuoksi katsoja joutuu pistämään enemmän yritystä
investoituakseen enemmän elokuvan hahmoihin ja itse konseptiin. Niin paljon ideoita ja suuntauksia käytetään elokuvan aikana, mutta
yhteenkään yksityiskohtaan tai ratkaisuun ei vain tunnuta panostavan
ollenkaan nopeaa pikavisiittiä lukuunottamatta, puhumattakaan elokuvan
niin sanotuista keskipisteistä.
Vaikka ideana tämä olisikin ihan toimiva ja järkeenkäyvä, toteutuksen
kanssa kiirehditään järkyttävällä tahdilla vailla mitään järkevää
kokonaiskuvaa ja suuntaa. Se yrittää myös niin teennäisesti olla jotain
paljon syvällisempää, kuin
mitä se todellisuudessa edes on. Tuntuu ihan kuin ohjaaja Babak Anvari
ei oikein tiennyt mitä tarkalleen ottaen tekisi näin aukinaisella ja
mahdollisuuksia pursuavalla konseptilla, minkä vuoksi se vaikuttaa
katsojan näkökulmasta katsoen erittäin nihkeästi kootulta
kokonaisuudelta kaiken kaikkiaan. Siltä se tuntuukin, suurelta rajusti ailahtelevalta sekasotkulta...
3. SLENDER MAN
Slender Man. Tuo ''creepy pasta'' -säikäyttelykertomusten äiti ja kulmakivi, joka nousi videopelin muodossa raketin lailla maailmanlaajuiseen tietoisuuteen. Yhdeksän vuotta myöhemmin studio päätti tehdä aiheesta elokuvan, jonka suosio oli jo ehtinyt laskeutumaan takaisin maan rajalle ja lähes unholaan.
Elokuvan rakennusprosessi oli alusta asti hyvin epämääräistä ja suunnatonta. Ei ainoastaan, että hahmot ja itse tarina jäävät aivan oman onnensa nojalle selvittämään tietään mitäänsanomattoman tarinan turvin, mutta valitut tiet seurasivat yleensä kauhun genren kliseisimpiä käänteitä ja säikäyttelyjä, jotka alkoivat hyvin pian turruttamaan pelottomattomuutensa vuoksi.
Hahmojen ollessa paperia ja tarinan ollessa olematon, oli hyvin vaikea elokuvan aikana investoitua mihinkään muuhun kuin nauruun, jota se kyllä toi jatkuvasti naurettavilla artistisilla ja rakenteellisilla ratkaisuillaan. Slender Man on yksi järkyttävän iso sotku ja hutilyönti, joka ei tuntunut oikein tietävän alkuunkaan, että miten kyseistä aihetta ja mytologiaa kannattaisi lähestyä parhaiten.
Visuaalisesti siinä on kyllä ajoittain tehty muutamia hyvin kiinnostavia ratkaisuja, kuten myös erikoislaatuisessa musiikissakin, mutta niistä seikoista huolimatta elokuva on vain kokonaisvaltaisesti sieluton tuotos. Tämä elokuva on kuvainnollisesti kuin studio yrittäisi lypsää entistä kuollutta julkkis-lehmää, jonka ovat löytäneet ten varresta kaikkien hiljaiselon vuosien jälkeen ja lypsätä kaikista vastuunottamattomalla mahdollisella tavalla.
(ARVOSTELU TULOSSA)
2. HELLBOY
Hellboyn uusintafilmatisointi on surkuhupaisa ja suorastaan
häpeällinen teos, joka on käytännössä sylkäisy vasten elokuvien
suurkuluttajien kasvoja, puhumattakaan hahmon omista vannoutuneista
kannattajista. Elokuvan aikana ei osata syventyä mihinkään ja alleviivaan MIHINKÄÄN
edes ajatuksen tasolla, puhumattakaan lainkaan emotionaalisuudesta.
Elokuvan tarina seuraa käytännössä tämän tyylistä kaavaa: ''Hellboy menee tuonne - Hellboyn täytyy tehdä tämä - ai niin omaa tarinaa pitää myös jatkaa - Hellboyn
täytyy tehdä jotain muuta - unohdetaan se ja keskitytään tähän toiseen
asiaan - ui juma, tämä olisi siisti lisäys - ai niin se tarina taas
unohtui.'' ja tätä kaavaa kulutetaan siihen asti kunnes katsojasta
tuntuu, kuin hänet olisi juuri aivopesty astetta kovemmalla
painepesurilla.
Tähän on toki yksi ja ainoa syy, minkä vuoksi mikään aspekti ei tuntunut
oikein toimivan käsi kädessä muun kanssa ja se oli aivan
katastrofaalinen käsikirjoitus. Siinä tehtävät
toisiaan laiskemmat rakenteelliset ratkaisut vain todistavat väitteeni
todeksi, seuratessamme elokuvan abysmaalista tarinankerrontaa, jolle ei voi muuta kuin nauraa. Hahmoja oli tässä elokuvassa moneen junaan, sillä niitä vain tuntui
ilmestyvän jokaisesta kolosta ja yhtä vakuuttavasti nekin osattiin pohjustaa ja rakentaa, kuin kaikki muukin varteenotettava tässä elokuvassa - eli ei
millään helvetin tavalla.
Elokuva on kyllä R-ikärajansa ansainnut, mutta aivan vääristä syistä. Väkivaltaa käytetään elokuvassa hyväksi pelkästään väkivallan vuoksi
ilman mitään järkeenkäypää kontekstia. Sen lisäksi kiroilu näissä
määrissä oli mautonta ja imelää, etenkin kun ohjaajan täytyi erikseen luoda erillinen hahmo, joka kiroilisi omat repliikkinsä kokonaisuudessaan ilman mitään järkevää syytä. Tämä tuotos on täysi pyhäinhäväistys Hellboyn hahmolle
itselleen ja on aivan aivotonta, että tämän aikana yritettiin alustaa
vielä jatkoa siinä toivossa, että tätä aivottomuutta voitaisiin jatkaa
vielä niinkin pitkälle, kuin luoda oman elokuvasarjan. Raivostuttava teos...
1. HOLMES & WATSON
Holmes & Watson on surkuhupaisa yritys vääntää tästä
klassisesta konseptista ja asetelmasta jotain ennennäkemättömän
ylilyövää ja vastatuuleen taistelevaa. Vaikka tässä teoksessa onkin tarinan tynkänen vireillä, ohjaaja Etan Cohen ei vain tunnu lähtevän kehittämään asetelmaa ja sen eskaloitumista sen enempää. Elokuva on kirjaimellisesti kokonaisuudessaan kokoelma hyvin
primitiivisiä sketsejä, joiden pohjalta lähes olematon tarina etenee
vailla sen ihmeellisempää suuntaa ja määränpäätä.
Tarinan punainen lanka on hyvin kohtaa unohtunut täysin lähes
tarkoituksenmukaisesti, jotta näyttelijät pääsisivät improvisoimaan
lukemattomia sketsejään näytölle, jotka eivät edest tuo elokuvalle
mitään lisäarvoa, vaan pikemminkin päinvastoin. Tarina on hyvin
ennalta-arvattava, huonosti tasapainotettu ja unohdettava kokonaisuus,
joka saa katsojan vain haukottelemaan menemään kaikessa
lyhykäisyydessäänkin.
Kuinka tylsä ja mitäänsanomaton elokuva tämä olikaan. Tuntuu ihan kuin
tämä tuotos olisi tähdätty suoraan sanottuna alkeellisille aivoille
primitiiviseksi viihdykkeeksi. Alkuperäinen Sherlock Holmes
-konsepti käännetään päälaelleen kiinnostavan mysteerin puolelta
parodiamaiseksi komediaksi, joka ei edes onnistu naurattamaan katsojaa,
muuten kuin ylilyövällä naurettavuudellaan ja aivottomuudellaan. En edes ymmärrä, että miten tämä teos on päässyt leikkauspöydältä teatterilevitykseen, kun se on niin järjettömän luokaton ja surkuhupaisa...
Vihdoin! Tämän vuoden suurimmat pettymykset ja silmätikut saatiin vihdoin käsiteltyä läpi uudemman kerran ja seuraavaksi voi hyvin mielin keskittyä sitten vuoden 2019 parhaimpiin teoksiin, jota joutui kieltämättä hiukan miettimään järjestyksen osalta. Tiemme vie kuitenkin sinne siis...
Kirjoittaja: Ilja Malakeev, 28.12.2019
Lähteet: kansikuvat www.impawards.com, trailerit www.youtube.com
Kommentit
Lähetä kommentti