Taas yksi vuosi on kulunut ja on aika pistää nähdyt elokuvat
järjestykseen. Tällä listalla silmäillään vuoden suurimpia onnistujia ja yllättäjiä, jotka onnistuivat herättämään minussa hyvin vahvoja tunteita kuin myös vakuuttamaan minut siitä, että elokuvateollisuuden tulevaisuus on hyvissä käsissä. Jokaisen elokuvan
kohdalla on pieni saateteksti, jossa kuvaillaan elokuvan toteutusta ja
niiden alta linkki varsinaiseen arvosteluun. Ei muuta, kun pistetään
homma liikkeelle ja lista pyörimään!
10. LE MANS 66 - TÄYDELLÄ TEHOLLA | FORD V FERRARI
Le Mans 66 - Täydellä teholla on hyvin pitkä urheiluelokuvaksi, mutta se ei kuitenkaan tunnu laahustavan yhtään edetessään mikä tuli ainakin meikäläiselle täysin yllätyksenä. Sen ongelmat tuntuvatkin perimmältään olevan hieman syvemmällä yksityiskohdissa ja painopisteissä, jotka ajoittain toistavat itseään kaikessa kaavamaisuudessaan, sekä seuraavat ajoittain myös ennalta-arvattavia teitä tietyissä tapauksissa.
Elokuva luo kuitenkin jatkuvasti uusia käänteitä, sekä tapoja koetella hahmojamme
ja onnistuu myös hienosti kokeilemalla onneaan rohkeilla, sekä
ennalta-arvaamattomilla ratkaisuillaan rikkoa kaavamaisuuttaan - ne myös
suurimmaksi osaksi yleensä kannattavatkin. Tämä
laaja kokonaisuus on tasapainotettu hienovaraisesti ja yllättävän
luontevalla otteella, vaikka käsiteltävää onkin enemmän kuin mitä
välttämättä tarvitsisi olla.
Elokuvan roolisuoritukset ovat erittäin hyviä ja mikä tärkeintä -
uskottavia. Alussa menee toki hetki aikaa totutella näyttelijöiden
uniikeihin ratkaisuihin hahmojen persoonallisuuksien esillepanon
puolesta aksenteista käyttäytymiseen, mutta hyvin nopeasti sitä onneksi
uppoutuu tähän mailmaan ja sen tarjoamiin hahmoihin aiheuttaen
uskottavan illuusion elokuvan uskottavuudesta.
Ajo- ja kisakohtaukset ovat jopa törkeän päräyttäviä ja
adrenaliinitäytteisiä kokonaisuuksia, joiden aikana katsojana tuntee
olevan hengessä täysillä mukana ajajan vierellä. Tunnelma nousee
automaattisesti paljon energisemmäksi ja eeppisemmäksi moottorin
jyllätessä tärykalvojamme miellyttävällä äänimaailmallaan. Draama iskee ja komedia onnistuu naurattamaan moitteettoman oloisesti.
En ajatellut elokuvan olevan näin viihdyttävä ennakkoon, mutta näin ne
liikkuvat kuvat onnistuvat ajoittain yllättämään vastoin kaikkia
oletuksia ja odotuksia.
9. ONCE UPON A TIME... IN HOLLYWOOD
Heti alkuun on pakko kyllä mainita, että mitä ohjaajan Quentin Tarantinon
tuotoksiin tulee, niin ne ovat suurimmaksi osaksi siitä mielettömiä
kokonaisuuksia, että niihin pystyy katsojana yrittämättäkin uppoutumaan
hyvin helposti ja moitteettomasti. Siihen vaikuttaa upeasti
käsikirjoitettu sekä niputettu tarina, syväluotaavat sekä hyvin
persoonalliset hahmot ja mestarillisesti viritetty tunnelma, jotka
yhdessä keräävät kaiken materiaalin upean yhtenäiseksi ja laadukkaaksi
kokonaisuudeksi.
Once Upon a Time... in Hollywood on siitä erityinen elokuva, että
sen voisi käytännössä laskea puhtaaksi rakkauskirjeeksi itse
elokuvatuotannolle ja sen prosessille. Tarina käsittelee painavia teemoja, sekä
hirvittäviä tapahtumia, joista Tarantino on onnistunut yllättävän toimivasti muovaamaan uskomattoman yhteneväisen kokonaisuuden.
Elokuvassa seurataan montaa hahmoa ja tarinakaarta, jotka yhdistyvät
toisiinsa alussa ''tarantinomaisen'' löyhästi, mutta mitä pidemmälle
tarinassa edetään, sitä enemmän ne alkavat saavuttamaan toisiaan ja
hakemaan potentiaalisia risteytyskohtia. On hyvin vaikuttavaa nähdä
kuinka toisistaan välittämättömät tarinakaaret törmäävät toisiinsa ja
muodostavat satumaisen kokonaisuuden, jota voisi kuvailla jopa selkeästi
''olipa kerran'' -tyyliseksi tarinaksi.
Once Upon a Time... in Hollywood on erittäin laadukkaasti
käsikirjoitettu elokuva, joka sisältää monia mestarillisesti
toteutettuja kohtauksia ja mielettömän upeita taidonnäytteitä itse
näyttelijöistä tekniseen puoleen. Ohjaajalla Quentin Tarantinolla on kiinnostava lähestymistapa näihin käsiteltäviin aiheisiin ja erikoislaatuisiin tapahtumiin. Roolisuoritukset ovat erittäin vahvoja ja vaikuttavia pitkin pöytää,
mutta ehdottomasti kirkkaimmiksi tähdiksi nostaisin kuitenkin tämän
pääkaksikon, joka hurmaa näytöllä karsimoillaan ja monipuolisilla
olemuksillaan.
8. AVENGERS: ENDGAME
Yksitoista vuotta, kaksikymmentäyksi elokuvaa ja lukuisia erilaisia hahmoja
oli aika saattaa vihdoin päätökseensä eeppisessä kaksiosaisessa kulminaatiossa, joista jälkimmäinen sai julkaisunsa tämän vuoden puolella. Avengers: Endgame on ehdottomasti yksi kaikkien aikojen
isoimmista ja odotetuimmista elokuvista, jonka valtavat paineet olisivat
voineet pahimmassa tapauksessa kääntyä elokuvaansa vastaan ja
lopputulos olisi voinut olla aivan toisenlainen. Onneksi voin todeta, että Avengers: Endgame jättää katsojan kylmäksi ja positiivisella tavalla.
Ohjaajat tekevät kokonaisuudessaan hyvin rohkeita ratkaisuja tarinan
yksityiskohtien, sekä varsinaisen asetelman kanssa, jonka hyvän
kontrolloimisen lopputuloksena on mieletön kokonaisuus. Se ei
ainoastaan tuo näytölle Kostajien kaikkien aikojen eeppisintä
seikkailua, mutta myös massiivisen emotionaalisesti latautuneen
tunteiden vuoristoradan, joka sykkii tiensä suoraan katsojiensa sydämiin.
Elokuvan iskulauseenkin mukaan, koko tuotannossa selkeästi pistettiin kaikki peliin
jokaisella komponentilla ja atomilla, jotta tulos olisi kaiken ajan ja
vaivan arvoista. Puhumattakaan tämän elokuvan alustetuista
yksityiskohdista, koko elokuvauniversumin aiemmatkin suht vapaasti
roikkuvat langat saatiin niputettua hyvin vakuuttavasti tähän
kokonaisuuteen mukaan ja ne kyllä ehdottomasti maksoivat itsensä
näytöllä mitä uskomattoman mielettömimmillä tavoilla.
Avengers: Endgame on kutakuinkin täydellinen lopetus tälle
ensimmäiselle massiiviselle supersankarisaagalle, joka on itsessäänkin
aivan oma tajunnanräjäyttävä saavutuksensa kokonaiskuvaa ajatellen. Tämä
elokuva on yksi elokuvahistorian suurimmista merkkiteoksista, joka
luultavasti olisi toisella lähestymistavalla ollut täysin eri tasoinen
tuotos.
7. THE IRISHMAN
Täytyy kyllä heti alkuun todeta, etten koskaan odottanut tätä elokuvaa
kuin kuuta nousevaa. Se johtuukin suurimmaksi osaksi siitä, etten ole
koskaan ollut kiinnostunut näistä astetta rankemmista rikosdraamoista,
mutta mitä lähemmäs julkaisua edettiin, sitä kiinnostuneemmaksi aloin
itseni tuntemaan. Ei ainoastaan, että legendaarinen Martin Scorsese olisi ohjaajan puikoissa, vaan myös Robert De Nirosta, Al Pacinosta ja Joe Pescistä koostuva tähtisikermä nostatti automaattisesti odotuksiani.
Ainoa asia elokuvassa, joka pelotti minua hiukan ennakkoon oli tietenkin
sen massiivinen pituus - vielä kun sitä ajattelee sen tarjoaman rankan
kontekstin puolesta. Siitäkin huolimatta ohjaaja Martin Scorsese
onnistuu kuin onnistuukin pitämään katsojastaan yllättävänkin tiukasti
kiinni, mikä mahdollisti sen, ettei elokuva tuntuisi liian työläältä
projektilta katsastaa. Toki, kolmetuntisen kohdalla alkoi
luonnollisestikin jo hiukan väsyttämään, mutta mitä siinä voi muuta
odottaakaan siinä vaiheessa, kun on katsonut järkälemäistä teosta tauoitta.
The Irishman on yllättävänkin hiljainen, suurimmaksi osaksi
hidastempoinen ja hyvin täyteläinen pala rikosdraamaa, joka ei pelkää
upottaa katsojaansa petolliseen maailmaansa. Tarina on hyvin laaja ja
ulottuva kokonaisuus, joka uskaltaa edetä hyvin jännittäville ja
painostaville teille, sekä samanaikaisesti naurattaa kohtauksesta
toiseen mehevillä letkautuksillaan.
Teknisesti elokuva on erittäin vakuuttava kokonaisuus. Ei ainoastaan,
että se on kauniisti kuvattu ja kerrottu visuaalisesta näkökulmasta
katsottuna, mutta siinä on myös yllättävänkin onnistuneesti käytetty
paljon haukuttua nuorennustekniikkaa hyväksi kokeneisiin näyttelijöihin.
Toki, aluksi ne huomaa hyvin selvästi silmiinpistävien muutosten
vuoksi, mutta hyvin pian tämän jälkeen sen unohtaa kokonaan ja elokuva
vie mukanaan.
The Irishman on kuin shakkia pelaisi. Sen aikana ei pelätä
pysähtyä ongelmatilanteen äärelle pohdiskelemaan, vaan annetaan kaikki
aika hahmoille ymmärtää kehkeytyvien tapahtumien vakavuus. Tämä
petollisen moniuloitteinen tilanne lähtee sitten pikkuhiljaa sekä
kehittymään, että eskaloitumaan massiivisemmaksi palapeliksi, jossa
jokaisen tulevaisuus on vaakalaudalla.
6. MIDSOMMAR - LOPUTON YÖ | MIDSOMMAR
Elokuva on alusta asti hidastempoinen, mutta miellyttävän vakuuttavasti
tasapainotettu kokonaisuus, joka onnistuu vakuuttavasti vangitsemaan
katsojansa erityisen kiehtovaan tarinaan. Tunnelma on hyytävän
epämiellyttävä ja painostavan ikävä. Siihen uppoutuu hyvin helposti
erittäin hypnotisoivan tarinankerronnan vuoksi ja sitä tuntuu haluavan
koko ajan lisää tietoa kyseisestä asetelmasta ja tarinan merkillisistä
tapahtumista. Tämä hypnotisoiva jännitysspektaakkeli onnistuu uppoamaan
ihon alle ja oikeasti järkyttämään katsojansa pysäyttävillä
aspekteillaan ja yksityiskohdillaan.
Ohjaaja Ari Asterin mestarillinen näkemys henkisestä
pahoinvoinnista ja syvästä tuskasta välittyy vakuuttavasti näytön läpi
ollessaan niin kertakaikkisen uskottavan osuvaa luonteeltaan. Danin
järkyttävä tragedia painaa tämän mieltä pitkään ja siitä kertynyt suru
sekä tuska purkautuu massiivisten itkukohtausten muodossa jatkuvalla
syötöllä ulos luoden jatkuvasti hyvin pahoinvoivan olotilan myös
katsojan näkökulmasta, sillä pystymme hypoteettisella tasolla
samaistumaan hänen tilanteeseensa.
Tunnelma on hyvin salaperäinen ja epäilyttävä, sillä jo alusta asti
katsojasta tuntuu jatkuvasti siltä, että jokin olisi pahasti vinossa
tässä viattomalta vaikuttavassa pikkuisessa ruotsalaisessa kylässä.
Valoisessa ympäristössä on yleisestikin ottaen erittäin vaikeaa luoda
kauhua ja pelottavaa ilmapiiriä, mutta tässä elokuvassa löydetään
erittäin vakuuttavia ja innovatiivisia tapoja, joilla saadaan katsoja
tuntemaan vastenmielisyyttä ja jopa jonkin tasoista inhoa elokuvan
suuntausta ja eskaloitumista kohtaan.
Tämä elokuva on jopa törkeän maaginen ja aistikas kokemus, joka tuo
uniikin visuaalisen ilmeen, innovatiiviset artistiset ratkaisut ja
mielettömän painostavan tunnelman erittäin vakuuttavasti näytölle
katsojien pureskeltavaksi. Tämän ruotsalaiskylän miellyttävän värikäs
ympäristö tuo elokuvaan monen monta iloista väriä koettavaksi samalla
luoden hyvin epämääräisen hämäävän olotilan katsojalle yritäessämme
ymmärtää, miksi jokin tuntuu jatkuvasti olevan vinossa kaiken tämän
viattoman juhlallisuuden ja koristeellisuuden alla.
5. BLINDSPOTTING
Elokuvassa on hyvin hahmovetoinen tarina, joka etenee hyvin
vuoristoratamaisella otteella alusta loppuun asti ja pystymme
investoitumaan hahmoihin ja heidän koettelemuksiin täysillä ajankohdasta
ja tilanteesta huolimatta. Vaikka tarina tuntuukin hyvin
pienikokoiselta kokonaisuudelta, se käsittelee hyvin vaikuttavia ja
ajankohtaisia teemoja vakuuttavalla tavalla. Elokuva käsittelee hyvin
painavia teemoja ja poliittisia kantoja, joiden esillepano toteutuukin
hyvin painostavalla selkäpiitä karmivalla tavalla.
Se likkuu hyvin metafyysisellä tasolla konseptinsa suhteen ja viesti
menee vakuuttavasti perille sukeltaen kylmänviileästi suoraan katsojan
ihon alle. Elokuvassa on ajoittain jopa yllättävän kutkuttava tunnelma,
joka osaa olla myös kolikon kääntöpuolella hyvin lämminhenkinen ja
laadukkaan komediapainoitteisesti latautunut kokonaisuus.
Teknisestä näkökulmasta katsoen elokuva on hyvin miellyttävä ja
monipuolinen. Kuvaus on hyvin toteutettua ja ajoittain jopa kekseliäällä
tavalla kehitettyä ja elokuvan värimaailma vaihtelee pitkin kestoaan
pistävän värikkäästä, hieman pidättäytyväisemmän rauhallisempiin
sävyihin luoden täysin erilaisia tunnetiloja tunnelman käytettäväksi.
Blindspotting on yllättävänkin laadukas elokuva, joka ei aluksi
vaikuta kovin kummoiselta, mutta mitä pidemmälle siinä edetään ja
uppoudutaan tarinan ytimeen ja sen varsinaiseen tarkoitukseen, sitä
moniuloitteisemmaksi ja vaikuttavammaksi se alkaa muodostumaan.
Tarinankerronta on suurimmaksi osaksi hyvin vakuuttavaa ja
mukaansatempaavaa, mikä pitää huolen siitä, että katsoja pysyy
keskittyneenä elokuvan tärkeimpiin seikkoihin: tarinaan, sen hahmoihin
ja vakavaluonteisiin teemoihin loppuun asti.
4. MARRIAGE STORY
En odottanut elokuvalta alkuunkaan kovinkaan paljoa, sillä halusin kokea sen vain
puhtaalta pöydältä vailla turhia paineita ja häiriöntekijöitä. Mikä
tästä ratkaisusta teki hyvän oli se, että sen vuoksi elokuvan
ensimmäiset kymmenen minuuttia saivat leukani loksahtamaan täysin auki
yllätyksestä. En ole luultavasti viime
vuosien aikana nähnyt yhtään elokuvan aloitusta, joka olisi ollut niin
perusteellinen ja mieletön sekä teknisestä, että elokuvataiteellisesta
näkökulmasta katsottuna.
Ei ainoastaan, että se onnistui pohjustamaan nämä kaksi kiehtovaa hahmoa
näytöllä erinomaisesti, mutta elokuvan tekninen puoli löi minut täysin
ällikällä ylivertaisuudellaan. Tarinankerronnasta tahditukseen ja
leikkauksesta tasapainoiseen tunnelmaan elokuvan alkutaival vakuuttaa
monipuolisuudellaan. Elokuvan eteneminen hipoo kirjaimellisesti
täydellisyyttä ja se toden teolla onnistuu saamaan katsojan täysillä
investoitumaan sekä molempiin hahmoihin, että heidän vaativiin
koettelemuksiinsa näinä stressaavina aikoina.
Tilanne alkaa rauhallisesta välienselvittelystä, mutta eskaloiduttuaan
radikaalisti lakimiesten käsissä, ajaa se hahmot hyvin raa'alle kentälle
tuomarin eteen. Vaikka molemmat osapuolet haluaisivatkin erota hyvissä
väleissä ongelmitta, heidät imaistaan väkisinkin tähän oikukkaan
myrkylliseen välienselvittelyyn, joka jatkuvasti vaihtaa luonnettaan
matkan varrella ja pistää molemmat osapuolet järkyttävän paineen
alaisiksi.
Elokuva tarjoaa aivan järkyttävän efektiivistä draamaa, joka yllättää
katsojan vakavaluonteisella ja varteenotettavalla otteellaan. Ohjaaja Noah Baumbach onnistuu myös erinomaisesti sekoittamaan ja
tasapainottelemaan painostavan draaman ja hervottoman komedian välillä
luoden niistä yhdessä tunnelmallisesti hyvin dynaamisen kokonaisuuden,
joka ennalta-arvaamattomuutensa avulla pitää katsojan koko ajan
takajaloilla toivoen parasta ja peläten pahinta.
Muutamia pieniä yksistyikohtia ja sivuseikkoja lukuunottamatta, Marriage Story
on täydellinen suoritus sekä teknisestä, että elokuvataiteellisesta
näkökulmasta katsoen. Se osaa kertoa tarinansa hyvin maanläheisestä ja
helposti lähestyttävästä näkökulmasta. Se on hyvin merkillistä, että
elokuva saa katsojan tuntemaan jonkin sortin vahvoja samaistumisen
tunteita, vaikka katsojalla ei itsellään olisikaan kokemusta avioerosta.
Siinä on kuitenkin paljon hetkiä, joita pystyy suoraan heijastamaan
omiin parisuhdekriiseihinsä.
3. GREEN BOOK
Muistan hyvin, kun ensimmäisen kerran kuulin tästä kyseisestä
elokuvasta. En tuolloin ollut kovinkaan kiinnostunut siitä ennakkoon,
mutta sen aiheuttama huomio ja pahennus kiinnitti yllättäen huomioni.
Halusin itse omin silmin nähdä, että mikä tässä elokuvassa on niin
erikoista, että se pysyi julkaisuaikoihin niin paljon otsikoissa ja
lukuisista eri syistä.
Elokuva kommentoi mennyttä aikaa erilaisten kulttuuristen konfliktien ja
rotuerottelu-teemojen muodossa, mikä itsessäänkin toimii hyvin
silmiäavaavana kokemuksena. Tämä aspekti tuo tarinaan paljon
emotionaalisuutta ja draamaa, joka toimii realistisuutensa puolesta
katsojiin moitteettoman vaikuttavalla tavalla. Elokuva tuo myös näytölle
hyvin ajatuksiaherättäviä sekä voimakkaita kuvia ja hetkiä vaativien
teemojensa pohjalta, mitkä kertovat visuaalisesta näkökulmasta
katsottuna pysäytyskuvina enemmän kuin tuhat sanaa.
Teknisesti elokuva on hyvin laadukas kokonaisuus. Ei ainoastaan, että se
on onnistuttu leikkaamaan ja tahdittamaan lähes täydellisellä tavalla,
mutta sen mieltä lämmittävä tarina imaisee katsojan täysin mukaansa.
Tunnelmallisesti teos on perimmiltään erittäin lämminhenkinen, vaikka
sitä ei heti kättelyssä välttämättä uskoisikaan. Vaikka se käsitteleekin
hyvin vaativia aihealueita ja teemoja, se onnistuu samanaikaisesti
hienosti tuomaan esiin myös paljon positiivisuutta näytölle.
Investoidumme katsojina täysillä tähän jokseenkin vaaralliseen matkaan,
eikä sen aikana koskaan tunnu siltä, että se jäisi millään osa-alueella
tylsäksi tai latteaksi kokonaisuudeksi. Roolisuoritukset ovat elokuvan aikana erinomaisia ympäri pöydän. Viggo Mortensen muuntautuu hyvin uskottavasti italialaistaustaiseksi rääväsuuksi ja saa katsojan hyvin vakuuttuneeksi varteenotettavuudestaan. Mahershala Ali
taas lumoaa meidät hyvin hienostuneella ja maltillisella
esiintymisotteellaan, joka osaa olla tarvittaessa hypnoisoivaa ja
rauhoittavaa muuten tiukoissa tilanteissa.
Green Book on elokuva, joka saattaa herättää paljon sekä
positiivisia, että paheksuvia mielipiteitä sen vaativan konseptinsa
puolesta. Itse olen sitä mieltä, että elokuva on erinomainen kokonaisuus
- sanokoot kuka tahansa, mitä tahansa siitä. Peter Farrelly
ohjaajana ei ainoastaan kerro tarinaansa hyvin omistautuneella otteella
ja suurella sydämellä, mutta onnistuu vaikuttavasti myös
tasapainottelemaan tunnelmaansa komedian ja draaman välillä hyvin
luontevalla tavalla.
2. THE LIGHTHOUSE
Täytyy kyllä heti alkuun mainita, että kuinka erityinen kokemus tämä olikaan
minulle kaiken kaikkiaan. Elokuva sijoittuu 1890-luvulle ja siltä se
myös tuntuikin alusta asti. Ei ainoastaan, että epätavanomainen kuution
muotoinen kuvasuhde saa elokuvan tuntumaan historialliselta, mutta sen
mustavalkoisuus lisää yhä enemmän tietynlaista uskottavuutta. Se toimii
tällaisessa formaatissa mielettömän upeasti ja tuo yllättävänkin
erityislaatuisen ja ilmaisevan ilmapiirin näytön toiselle puolelle, mitä
en osannut katsojana edes odottaa nykypäivän elokuvalta.
Tarina keskittyy kokonaisvaltaisesti kahteen hahmoon, jotka lähetetään
hylätylle saarelle huolehtimaan majakasta. Heidän ympärillään seilaamme
elokuvan aikana hyvin keskittyneellä kohdistamisella, sekä hyvin
vakuuttavasti tasapainotetulla ja tahditetulla kokonaisuudella. Hahmoja rakennetaan hyvin perinpohjaisesti ja huolellisesti elokuvan
aikana, minkä vuoksi pääsemme katsojina hyvin nopeasti heidän
olemuksiinsa ja persoonallisuuksiinsa käsiksi.
Elokuva leikkii katsojansa tunteilla ja mikä tärkeintä, se tuntuu
jatkuvasti mukaansatempaavalta ja kiinnostavalta konseptilta, vaikka
perimmäinen idea onkin kaikessa klassisuudessaan hyvin yksinkertainen.
Ohjaaja Robert Eggers saa kuitenkin konseptistaan niin paljon
omaperäisyyttä irti ja pyrkii parhaansa mukaan kertomaan tarinansa
mahdollisimman uniikilla tavalla ja kaavalla, jota ei ole aiemmin edes
yritetykään kuvitella. Se osaa olla pysäyttävä, häiritsevä ja hyvin
painostava elokuva, joka nostattaa jännityksen yläilmoihin hetkessä ja
osaa myös vaadittaessa päästää yhtä nopeasti irti.
The Lighthouse on psykologista kauhua, johon liitetty runsaasti draamaa ja tilkka fantasiaa sekaan. Robert Eggers
tekee sekoituksesta yllättävänkin jouhevan ja käyttökelpoisen
kokonaisuuden, joka tuntuu sekä yhtenäiseltä, että käytännössä
täydelliseltä aiheuttaman tunnetilansa suhteen. Elokuva on raastava
kokemus, joka jättää brutaalisti katsojan kylmäksi. Ei ainoastaan, että
elokuva herättää keskustelua vakavien teemojensa ja perimmäisen
konseptin tarkoituksesta, mutta se myös jättää teorioitsijoita arvuuttelemaan innoissaan elokuvan syvällistä tulkinnallista puolta.
1. JOKER
The Hangover -elokuvista tunnettu ohjaaja Todd Phillips on selkeästi ottanut vaikutteita Martin Scorsesen tuotoksista ja se näkyy sekä elokuvan rakenteessa, että mahtipontisessa olemuksessa. The King of Comedy, Taxi Driver ja You Were Never Really Here
ovat tuotokset, joita voi elokuvassa nähdä pienin yksityiskohdin, mutta
vaikka elokuvalla onkin näitä vaikutteita paljon, se osaa olla aivan
oma juttunsa riippumattomana näistä lukuisista vaikutteistaan.
Teknisesti tämä elokuva on henkeäsalpaavan mestarillinen kuvauksesta visuaalisiin symbolistisiin viittauksiin, Hildur Guðnadóttirin
säveltämästä selkäpiitä karmaisevasta musiikista mielettömän
vakuuttaviin leikkauksiin ja niin edelleen. Kuvaus on sekä
kuvankaunista, että monipuolista seurattavaa kaikkine säväyttävine
väripaletteineen ja tekniikoineen. Kuvaustyyli myös kertoo Arthurin sen hetken tuntemuksia erittäin vakuuttavalla tavalla.
Tunnelma on dramaattisen painostava ja ajoittain myös järkyttävän traaginen kaiken kaikkiaan. Yllättävän vakuuttavasti ohjaaja Todd Phillips
kuitenkin pystyy pitämään jännityksen katossa riippumatta sillä
hetkellä läpikäyvästä tarinallisesta kontekstista. Musiikki on vainoavan
karmaisevaa kuunnteltavaa etenkin, kun se tuo paljon enemmän
alakuloista olemusta elokuvan käytettäväksi.
Joaquin Phoenix on odotetustikin aivan mieletön roolissaan ja tuo
onnistuneesti aivan oman näköisensä Jokerin näytölle riippumattomana
aiemmista versioista. Ultimaattisena kysymyksenä varmasti tullaan
väkisinkin vääntämään kättä sen puolesta, että onko Joaquin Phoenix sitten parempi kuin Heath Ledger Jokerina
vai ei? Sanon vain, että kyllä ja ei. Se on sama kuin kysyisi joltain,
että onko appelsiinit vai mandariinit parempia - se on
preferenssikysymys.
Joker on synkin, kyynisin ja realistisin sarjakuvahahmoon perustuva elokuva, joka on koskaan tehty - ohittaen myös Christopher Nolanin ohjaaman The Dark Knight:n
siinä ohella. Tämä on elokuva, joka paranee koko ajan paranemistaan,
vaikka se aloittaakin matkansa jo alusta asti valmiiksi hyvin korkealta
tasolta. Joker on törkeän inhorealistinen, häiritsevä ja
mestarillinen elokuva, joka painuu mielen syövereihin yhtenä kaikkien
aikojen parhaimpana sarjakuvahahmoihin perustuvana elokuvana.
Vihdoin! Tämän vuoden suurimmat yllätykset ja onnistujat saatiin
vihdoin käsiteltyä läpi uudemman kerran ja seuraavaksi voikin sitten
keskittyä vuoden 2020 odotetuimpiin teoksiin, joiden joukosta löytyy massiivisia elokuvia ja potentiaaleja täytettävänä. Tiemme vie sinne siis...
Kirjoittaja: Ilja Malakeev, 29.12.2019
Lähteet: kansikuva www.impawards.com, elokuvan tiedot www.imdb.com, traileri www.youtube.com
Kommentit
Lähetä kommentti