Ohjaus: Kevin Greutert
Pääosissa: Costas Mandylor, Peter Outerbridge, Mark Rolston,
Betsy Russell, Tobin
Bell, Athena Karkanis, Samantha Lemole,
Shauna MacDonald, Devon Bostick, Shawnee Smith
Genre: Kauhu, Mysteeri
Kesto: 1 tunti 30 minuuttia
Nyt kun Saw-elokuvasarja alkaa saamaan uutta tuulta alleen jo paremman viidennen osan jälkeen, on aika edetä sarjan kuudenteen elokuvaan - Saw VI:een. Saw VI on vuonna 2009 julkaisunsa saanut kauhuelokuva, jonka ohjauksesta vastaa itselleni täysin tuntematon ohjaaja Kevin Greutert. Elokuvasarja on jo jonkin aikaa roikkunut viimeisissä oljenkorsissaan, joten on kiehtovaa nähdä, mihin tarinaa seuraavaksi jatkettaisiin vai alkoiko nyt viimeisetkin toivon rippeet valumaan sormien välistä?
Etsivä Mark Hoffman on päässyt toistamiseen pälkähästä, mutta painetta se ei ole kuitenkaan vähentänyt. Virkavalta alkaa pikkuhiljaa lähestymään miestä yhä lähemmäs ja lähemmäs, mikä pakottaakin hänet toimimaan aiempaa radikaalisemmilla tavoilla. Samaan aikaan sairausvakuutusyhtiön johtaja William Easton joutuu yllätyksekseen Jigsaw'n uuteen peliin. Sen aikana hänen täytyy tehdä vaikeita päätöksiä siitä, että kuka hänen lojaaleista työntekijöistään kuolee ansoihin ja kuka selviää ehjin nahoin.
Edellisen osan antaessa toivoa elokuvasarjan tulevaisuudelle, on jopa yllättävää huomata, että näinkin myöhäiset jatko-osat onnistuvat kantamaan hedelmää ensimmäisiin verrattuna. Kuudes osa nimittäin aloittaa yllättävän vahvasti huolellisemmalla alustuksellaan. Toki edelleenkin alustukset ovat suht nopeita ja pintapuolisia, mutta ohjaaja Kevin Greutert on selkeästi pyrkinyt panostamaan perusteellisempaan lähestymistapaan.
Seuraamme elokuvassa, kuinka Peter Outerbridgen esittämä sairausvakuutusyhtiön johtaja William Easton pääsee vihdoin kirjaimellisesti likaamaan kätensä nenänsä edessä vaikuttamalla työntekijöidensä kohtaloon. Koko uransa aikana mies on evännyt sairausvakuutuksia ihmisiltä, jotka ovat olleet kipeästi sen tarpeessa. Nyt kun hän joutuu itse vetämään kirjaimellisesti vivuista omaa politiikkaansa käyttäen, on päätöksen tekeminen astetta hankalampaa. Costas Mandylorin esittämä etsivä Mark Hoffman taas joutuu yllättäen hyvin ahtaalle verisen harrastuksensa suhteen.
Kun miehen viimeisin kyhäämä loukku löydetään, kutsuu Mark Rolstonin esittämä agentti Dan Erickson häntä tutkimaan rikospaikkaa kanssaan ja tilanne kiristyy entisestään uusien todisteiden noustua pinnalle. Yllätyksekseen Erickson tuo mukanaan aiemmista elokuvista tutun Athena Karkanasin esittämän agentin Lindsey Perezin, edesmenneen agentin Peter Strahmin kollegan, joka onnistui selviytymään Jigsaw'n ansasta. Peloissaan Hoffman yrittää löytää ulospääsytietä ennen kuin agentit pääsevät hänen jäljilleen, mutta odotetustikin siitä tulee astetta vaikeampaa.
On pakko kyllä mainita se, että elokuva pitää mielenkiinnon jopa yllättävän toimivasti yllä. Se ei ainoastaan toimi omana yksittäisenä elokuvana moitteettomasti, mutta onnistuu se myös kietomaan aiempien osien tapahtumia vakuuttavasti mukaan vastaten auki jääneisiin kysymyksiin. Osa näistä yksityiskohdista syventävät elokuvasarjan kokonaiskuvaa yhä enemmän ja enemmän, kun taas toiset ajoittain poikkelehtivat aiheen vierestä luodessaan uusia tarinakuvioita.
Sekä Williamin koettelemukset, että Hoffmanin pulikoiminen kuivalle maalle pitävät jännitystä yllä, vaikka elokuva toki ottaakin vapauksia pitkäjänteisyydensä ylläpitämiseksi. Esimerkiksi se, että etsivä Hoffman ei ole jäänyt vieläkään kiinni, on suuri ihme, sillä mies on jättänyt paljon jälkiä taakseen jatkaessaan John Kramerin työtä. Kun nämä jäljet alkavat pikkuhiljaa paljastumaan, joutuu mieskin toimimaan impulsiivisemmin niiden aiheuttamien uhkien kuittaamiseksi.
Tämä taas jättää uudet ja entistä paljastavammat jäljet, joita pystyy etsivään yhdistämään suoraan. Agentit tuntuvat olevan tässäkin elokuvassa hiukan hitaammanpuoleisia ja se antaakin Hoffmanille sen verran tilaa hengittää, että hän pystyy vieläkin luikertelemaan ahdingostaan. Teknisesti elokuva mukailee vakuuttavasti elokuvasarjan aiempia osia. Vaikka tarinankerronnallisesti elokuva hakeekin toimivaa tasapainoaan jatkuvasti, on se hyvin nopeatempoinen ja jokseenkin ailahteleva esillepanossaan.
Visuaalisesti elokuva on suurimmaksi osaksi miellyttävää seurattavaa. Värimaailma vaihtelee kylmän sinertävästä polttavan kellertäviin sävyihin, mikä välittää vakuuttavasti inhorealistisen tunnelman näytön toiselle puolelle. Elokuva myös vaikuttaa päällepäin laadukkaimmalta teknisestä näkökulmasta katsottuna. Laatuun ei esimerkiksi vaikuta suttuisuus, kuten ensimmäisissä jatko-osissa, mikä tekee tapahtumien seuraamisestakin astetta selkeämpää.
Saw VI on keskitasoinen elokuva, joka nostaa toiveet Saw-elokuvasarjan paremmasta tulevaisuudesta. Ei se fanfaareja missään nimessä ansaitse, mutta elokuvasarjan mittapuulla se erottuu vakuuttavasti osakseen. Elokuvan viimeinen juonenkäänne on myös loistava, johon ehkä aiemmissa osissa epäilykset kohdistuivat alustavasti, mutta kun elokuvasarja on onnistunut sen leimaamaan epätodennäköisemmäksi, tulee se yllättävästi esille tässä vaiheessa. On mielenkiintoista nähdä, mihin tarina seuraavaksi eskaloituu, sillä kokonaisvaltainen tarinakaari alkaa olemaan jo uskomattoman laaja ja monitasoinen.
Kirjoittaja: Ilja Malakeev, 6.2.2021
Lähteet: kansikuva www.impawards.com, elokuvan tiedot www.imdb.com, traileri www.youtube.com
Kommentit
Lähetä kommentti