Vuosi 2021 jatkui edellisen tapaan koronaviruspandemian kanssa
painimisen merkeissä, eikä sille meinaa vieläkään löytyä sopivaa
kesyttäjää. Lähes koko vuoden ajan maailmaa kiusasi jo toistamiseen
samainen virus, joka
ei ainoastaan vienyt ihmisiltä työpaikkoja, mutta harmillisesti myös
elämiä. Liikkuvien kuvien
saralla elokuvateattereita pistettiin pakon edessä kiinni, eikä
mahdollisuuksia paljon jätetty uusien nimikkeiden katsastamiseen.
Onneksi tänä vuonna pääsimme kuitenkin hieman vapaammin liikkumaan
elokuvateattereissa, vaikka tiukat rajoitukset ja säännöt ohjasivatkin
elämäämme pitkin vuotta.
Taas on yksi uurastavan painostava vuosi vierinyt silmiemme edessä ja on aika pistää
nähdyt elokuvat
järjestykseen. Tällä listalla silmäillään vuoden suurimpia onnistujia ja
yllättäjiä, jotka onnistuivat herättämään minussa hyvin vahvoja
tunteita, sekä vakuuttamaan minut siitä, että elokuvateollisuuden
tulevaisuus olisi hyvissä käsissä jatkoa ajatellen. Jokaisen elokuvan
kohdalla on pieni saateteksti, jossa kuvaillaan elokuvan toteutusta ja
niiden alta löytyy linkki varsinaiseen arvosteluun. Ei muuta kuin menoksi ja laitetaan vuoden onnistujat tarjottimelle!
10. HILJAINEN PAIKKA OSA 2 | A QUIET PLACE PART II
Vuonna 2018 komediataustastaan tunnettu yhdysvaltalainen näyttelijä John Krasinski yllätti koko elokuvamaailman loistavalla draamapainoitteisella kauhuelokuvallaan Hiljainen paikka,
joka onnistui vakuuttamaan katsojat ja kriitikot siitä, että miehellä
voisi olla hyvin lupaava ura myös kameran takana. Ensimmäisen osan
herättämän hurjan suosion ja massiivisen tuoton tuloksena ensimmäinen
jatko-osa elokuvalle oli jo vireillä vasta muutaman viikon kestäneen
teatterikierroksen jälkeen.
Ajatus jatko-osasta oli hyvin riskialtis omasta mielestäni.
Ottaen huomioon sen, että ensimmäinen osa toimi omana yksittäisenä
tarinanaan niin loistavasti, mahdollista oli, että konseptin vaikutus
voisi laimentua radikaalisti syventyessämme mysteerisen asetelman
alkuperään enemmän. Hiljainen paikka Osa 2 on hyvin vahva ja efektiivinen kokonaisuus toteutukseltaan ja siitä kiitos kuuluu ilmiömäiselle Krasinskille,
joka tuntuu vain parantavan otteitaan jatko-osan merkeissä. Ohjaaja
pitää kiehtovaa konseptia väkevästi hallussaan ja vie sen todellakin
uudelle tasolle.
Ei ainoastaan, että elokuvan tarina on poikkeuksellisen
hyvin kirjoitettu, osaa teos myös yllättää piinaavalla tunnelmallaan.
Uudet tapahtumapaikat avartavat post-apokalyptista maailmaa entisestään
ja eteen työnnetyt vaaratilanteet eivät rajoitu enää pelkästään
muukalaisrodun hyökkäyksiin, mikä on hienoa nähdä. Teemojensa puolesta Hiljainen paikka -elokuva nojasi vahvasti
perheen merkitykseen ja siihen, kuinka paljon ihminen voi tehdä
rakkaidensa puolesta. Vaikka jatko-osa ottaakin samankaltaisen
lähestymistavan konseptiinsa, on se enemmänkin tarina
vastuunottamisesta, rohkeudesta ja pelkojen voittamisesta.
Teknisestä näkökulmasta katsottuna elokuvan kamera-ajot ovat hyvin omaperäisiä ja tarkoin
mietittyjä ideoita, jotka herättävät tämän post-apokalyptisen maailman
uskottavasti eloon. Hiljainen paikka Osa 2 on mestarillinen osoitus siitä, että yksinkertaisella
konseptilla, erinomaisella käsikirjoittamisella, vangitsevalla maailman
luomisella, piinaavan painostavalla tunnelmalla ja tekijöiden
huolellisella työpanoksella voi saada aikaiseksi mitä hienompia
elokuvaelämyksiä.
9. SPENCER
Pablo Larraínin ohjaama elämäkerrallinen draamaelokuva Spencer perustuu löyhästi Iso-Britanniassa vuoden 1991 joulunaikaan sijoittuviin tositapahtumiin. Alkuvuodesta se ei vielä tuntunut herättävän minussa kovin suurta mielenkiintoa, mutta kun
ensimmäinen traileri vihdoin julkistettiin, nousivat odotukseni huomattavasti
korkeammalle. Teos ei kovin kummoisesti onnistunut ulkomaisilla lippuluukuilla menestymään,
vaikka vastaanotto olikin ollut suurimmaksi osaksi hyvin positiivista, mikä on erikoista.
Elokuva on hyvin intiimi ja painostava katsastus prinsessa Dianan
elämään, joka tuntuu olevan täynnä ankaraa kritiikkiä, viiltävää surua,
palavaa inhoa ja todellista pelkoa. Seuraamme tarinan aikana, kuinka
noin muuten elämäniloisen naisen suurimmat epävarmuudet ja huolenaiheet
yhtenevät yhdeksi massiiviseksi kauhuspektaakkeliksi. Teos on vaativasta
luonteestaan huolimatta poikkeuksellisen mukaansatempaavaa ja
painostavaa seurattavaa.
Tunnelmallisesti elokuva koettelee rajoja vaikuttavalla tavalla, eikä
ohjaaja tunnu säästelevän katsojaa ollenkaan tarinan järkyttäviltä
yllätyksiltä tai ylipäätään sen häiritsevältä luonteelta näin
psykologisesta näkökulmasta katsottuna. Jonny Greenwoodin upeat
sävellykset tuovat tuotokseen rutkasti lisäarvoa. Ei ainoastaan, että ne
kertovat oman häiritsevän tarinansa käsi kädessä näytöllä tapahtuvan
kanssa, mutta ne kuvailevat vaikuttavasti tapahtumien traagisuutta ja
tunnekuohujen huminaa. Teknisestä näkökulmasta katsottuna elokuva on erinomainen kaikin puolin.
Filmille kuvattu materiaali huokuu vanhanaikaista estetiikkaa ja
värejä, jotka herättävät tämän historiallisen maailman vakuuttavasti
eloon katsojan vastaanotettavaksi. Visuaaliseen esillepanoon on elokuvassa panostettu täysillä ja sen huomaa jo kaukaa. Ei ainoastaan, että upeat kuvaustekniikat ja vangitsevat kamera-ajot
luovat poikkeuksellisen ainutlaatuisen ja intiimin kuvauksen tarinan
tapahtumista, mutta pieniä yksityiskohtia on myös korostettu selkeästi
yhtenäisen esteettisen luonteen ylläpitämiseksi. Myös lavastukset ja puvustukset ansaitsevat omat suosittelunsa.
Spencer on traaginen katsaus prinsessa Dianan
ristiriitaiseen hovielämään, joka saa katsojan kuin katsojan
jännittämään penkin reunalla. Tositapahtumiin perustuvia seikkoja
muovaillaan ja muutellaan tuotoksessa hiukan dramaattisuuden ja
emotionaalisen painoarvon korostamiseksi - siinä se onnistuukin
loistavasti. Vaikka elokuva ei välttämättä olisikaan ihan jokaisen kuppi
teetä, tarjoaa se varmasti jokaiselle katsojalle jotain omaperäistä
vastaanotettavaa.
8. YHDET VIELÄ | DRUK
Suuren ylistyksen maailmalla saanut Yhdet vielä -elokuva on tanskalaisen ohjaajan Thomas Vinterbergin viimeisin
taidonnäyte, joka onnistui herättämään kiinnostukseni heti kuultuani siitä. Itse ohjaaja oli minulle tuolloin vielä täysin
tuntematon tapaus, vaikka olinkin hänen teoksistaan ohimennen kuullut. Kiinnostukseni herätti pääroolin esittäjänä toimiva Mads Mikkelsen, joka on onnistunut vakuuttamaan minut varteenotettavuudestaan aiempien töiden merkeissä. Mikä elokuvan erottaa muista vastaavanlaisista pienistä tuotannoista, on sen traaginen tausta.
Thomas Vinterberg oli kirjoittanut käsikirjoituksensa elokuvalleen, joka perustuisi hänen omaan kirjoittamaan näytelmäänsä. Ohjaajan tytär Ida
oli onnistunut myös inspiroimaan isäänsä lisäämään muutamia
yksityiskohtia kertomiensa tarinoidensa muodossa, jotka pääosin
käsittelivät tanskalaista juomakulttuuria. Valitettavasti tuotannon alkumetreillä ohjaajan Ida-tytär kuoli vakavassa autokolarissa, minkä vuoksi Thomas Vinterberg
päättikin muokata elokuvansa alkuperäistä sanomaa ja muuttaa sen
tärkeimmän teeman alkoholin merkityksestä elämisen ilon tärkeyteen.
Pidin hyvin paljon siitä, kuinka pienimuotoinen elokuva on perimmiltään ja kuinka
keskittyneenä se pysyy pitkin kestoaan. Ei ainoastaan, että hahmot
tuntuvat jopa pelottavan samaistuttavilta tapauksilta, mutta ympäristö
itsessäänkin vaikuttaa hyvin uskottavalta kokonaisuudessaan. Yhdet vielä -elokuva on loistava taidonnäyte tanskalaiselta ohjaajalta Thomas Vinterbergiltä.
Ei ainoastaan, että se onnistuu herättämään katsojassaan vahvoja
tunteita, mutta samalla se onnistuu myös luomaan rutkasti keskustelua,
sillä konseptin tarjoamat teemat ovat hyvin yleisiä ja tulkinnallisia
monesta näkökulmasta katsottuna.
Alkoholismista elämän iloon ja
vastuullisuudesta terveeseen mieleen elokuva pistää katsojan itse
mietiskelemään tarinansa tarjoamia teemoja ja tärkeitä sanomia, joita
voi moitteettomasti yhdistää omakohtaisiinkin kokemuksiin. Yhdet vielä on vaikuttava teos, mutta ei välttämättä ihan jokaisen mieleen sopiva
pienimuotoisuutensa ja vaativan luonteensa vuoksi. Vaikka se onkin draamapainoitteinen
kokonaisuus, osaa se olla myös paikoitellen hervottoman hauska, mitä en
todellakaan odottanut siltä ennakkoon. Yksi vuoden suurimmista yllättäjistä.
7. SPIDER-MAN: NO WAY HOME
Marvel Cinematic Universe
-elokuvasarja tuntuu edelleenkin kaikkien näiden vuosienkin jälkeen
tarjoavan toinen toistaan suurempia ja eeppisempiä elokuvaelämyksiä
supersankarielokuvien kannattajille vastaanotettavaksi. Tom Hollandin Hämähäkkimies-elokuvatrilogian kaksi ensimmäistä osaa Homecoming ja Far From Home
olivat loistavia esimerkkejä siitä, että joskus toisenlainen
lähestymistapa entuudesta tuttuun konseptiin voisi toimia yhä uudelleen
ja uudelleen.
Elokuva on selkeästi saanut inspiraatiota muutamaa vuotta aikaisemmin julkaistusta menestyksekkäästä Spider-Man: Kohti Hämähäkkiversumia
-animaatioelokuvasta, joka kannattelee ajatusta multiversumista. Kuten
tiedämmekin multiversumia pidetään oikeassakin elämässä jossain määrin
jopa uskottavana teoriana, jonka mukaan jokaisesta meistä olisi tarjolla
monenlaisia variaatioita muissa todellisuuksissa. Tätä ideaa
harjoitetaankin vahvasti kyseisen elokuvan muodossa, jossa hurjaksi
eskaloitunut tilanne alkaa todellakin karkaamaan käsistä.
Se on poikkeuksellisen mukaansatempaava ja eeppinen seikkailu, jota ei
voi ihan sanoin kuvailla. Siinä nimittäin tapahtuu sellaisia asioita,
joita ei vielä pari vuotta sitten olisi voinut edes kuvitellakaan olevan
osana supersankarielokuvaa. Hyvin mahtipontisia ja rohkeita ideoita tasapainotteleva tuotos onnistuu
sekä rakenteellisesta, että tunnelmallisesta näkökulmasta katsottuna
miellyttää katsojaa kuin katsojaa. Vaikka elokuva onkin pitkä noin kahden ja puolen tunnin kestossaan, tuntuu se menevän ohi hetkessä.
Spider-Man: No Way Home on jokaisen Hämähäkkimies-kannattajan
märkä unelma, jonka olemassaolon mahdollisuutta ei voinut ennakkoon
edes sisäistää. Vaikka elokuvassa onkin pienet yksittäiset ongelmansa,
onnistuu Jon Watts viimeistelemään parhaan tarjolla olevan Hämähäkkimies-elokuvatrilogian ja millä tavalla vielä. Ei ainoastaan, että se tuo lapsuuden muistot takaisin
tarjottimelle erilaisten ideoiden ja viittauksien merkeissä, mutta se
onnistuu tekemään tästä uskomattomasta ajatuksen tyngästä totisinta
totta toteutuksensa puolesta.
Spider-Man: No Way Home on loistava elokuva, joka tarjoaa
rutkasti viihdettä eeppisen toiminnan, väkevän draaman ja tajunnan
räjäyttävän asetelmansa muodossa. Vaikka elokuvalla olikin suuret
odotusarvot ennakkoon, onnisuu se moitteettomasti pitämään lupauksensa
ja tarjoamaan ainutlaatuisen elokuvaelämyksen katsojalle kuin
katsojalle. Myös tulevaisuus näyttää hyvin mielenkiinoiselta, sillä teos
tarjoaa monta avonaista ovea, joita Marvel Cinematic Universe -elokuvasarja pystyy tarpeen sattuessa käyttämään.
6. THE GREEN KNIGHT
Olen aina rakastanut A24-tuotantoyhtiön
julkaisemia elokuvia ja katsonut niitä mielelläni lisää uusien
mahdollisuuksien ilmaantuessa eteeni. Kyseinen yhtiö on kuitenkin siitä
uniikki tapaus, että se tuo
suurille kankaille hyvin omaperäisen ja epätavallisen näkökulman
elokuvien
tekoon. A24-elokuvat
ovat yleensä hyvin henkilökohtaisia, intiimejä, ''helposti
lähestyttäviä'' ja omaperäisiä projekteja konsepteiltaan. Ne tuntuvat myös
hyvin aidoilta ja syvällisiltä kokemuksilta, jotka pitävät huolen
siitä, ettei katsoja jää tyhjin käsin katsastuksen jälkeen. Ne
jättävätkin aina jälkeenpäin jotain mietittävää ja pohdiskeltavaa.
The Green Knight ei putoa kauas kyseisestä ajattelumallista.
Vaikka elokuva selkeästi käsitteleekin kuuluisaa 1300-luvun
loppupuolella ilmestynyttä ''Sir Gawain and the Green Knight''
-ritarirunoelmaa, ottaa se paljon vapauksia yksityiskohtiensa ja
lähestymistapansa puolesta. Tarina nimittäin ammentaa runkonsa
legendaarisesta alkuperäismateriaalistaan, mutta tekee sen omilla
poikkeuksellisen fantastisilla ehdoillaan. Tämän vuoksi elokuva
tuntuukin niin omaperäiseltä ja uniikilta kokonaisuudelta kaiken
kaikkiaan.
Elokuva käsittelee temaattisesta näkökulmasta katsottuna vahvasti
vastuullisuutta, hyvätahtoisuutta, kunniakkuutta ja urheutta, jotka
määrittelevät todellisen ritarillisen miehen. Tämä intiimisyys ja
''maanläheinen'' lähestymistapa konseptiin onkin hyvin kiehtovaa
seurattavaa katsojan näkökulmasta katsottuna, sillä elokuva olisi voinut
helposti olla toimintatäytteisempi tykitys kuuluisasta legendasta. Elokuva on esteettisesti poikkeuksellisen henkeäsalpaava kokemus. Ei
ainoastaan, että fantastisilla piirteillä leikittelevä maailma herää
eloon, mutta sen yksityiskohdat tuntuvat ponnahtavan vakuuttavasti
näytön toiselle puolelle katsojan ihailtavaksi.
Myös laadukkaat
käytännön efektit ja puvustus ovat erittäin onnistunutta elokuvassa. The Green Knight on rohkea, absurdi, mieleenpainuva,
symbolistinen ja kaunis sovitus legendaarisesta tarinasta, joka yllättää
omaperäisellä aistikkuudellaan, samaistuttavilla teemoillaan ja
kuvankauniilla teknisellä toteutuksellaan. Elokuvan audiovisuaalinen
luonne hakee kaltaistaan, eikä sitä ole omaperäisyydellä ainakaan
pilattu. Jos hitaasti palavat, tulkinnanvaraiset ja poeettiset elokuvat
eivät teissä tunteita herätä, niin tämä teos ei ole luultavasti
suunnattu teille.
5. LAST NIGHT IN SOHO
Brittiläinen elokuvaohjaaja Edgar Wright on onnistunut vuosien
saatossa löytämään paikkansa omaperäisimpien visionäärien joukosta,
vaikka kaikki katsojat eivät välttämättä häntä pidäkään kovin korkealla
jalustalla omilla listoillaan. Itse olen pistänyt herran filmografiasta
merkille sen, että mies on poikkeuksellisen taitava tahdittamaan
luomuksiaan ja visualisoimaan ne mahdollisimman vaikuttavalla tavalla
näytön toiselle puolelle. Myös editointityöskentely erottuu upeasti
joukosta kokeilunhaluisella luonteellaan ja se tuokin hänen elokuviinsa
hyvin omaperäisen ja vauhdikkaan tunnelman.
Last Night in Soho on vangitsevan maaginen elokuva
toteutukseltaan. Ei ainoastaan, että se tempaa katsojan mukaansa
kiehtovalla konseptillaan, mutta se osaa myös viehättää
kokeilunhaluisuudellaan ja monimuotoisella toteutuksellaan. Elokuva
saattaa vaikuttaa alkuun jopa liian mahtipontiselta idealta, mutta sen
edetessä huomaammekin pian, että ohjaajana toimiva Edgar Wright
pitää paketin näppärästi kasassa. Hyvin kärsivällinen ja huolellinen
alustusvaihe rakentaa jykevän pohjan elokuvalle ja kun tarina alkaa
vihdoin eskaloitumaan radikaalisella tavalla, pysyvät merkittävimmät
tukipilarit edelleen jykevästi maassa.
Tunnelmallisesti elokuva muuntautuu leikkisästä ja kevyehköstä
alkuasetelmasta painostavan vangitsevaksi kammoksi, joka todellakin
yllättää hektisellä kaoottisuudellaan. Ei ainoastaan, että ohjaaja
onnistuu saamaan katsojastaan tiukan otteen elokuvassa, mutta hän tykkää
riepotella tätä ympäriinsä tehostaakseen tarjoamaansa jännitystä ja
turvatonta oloa entisestään. Elokuva onnistuukin yllättävällä tavalla
piinata katsojaa kauhistuttavilla kuvillaan, vaikka materiaali ei nyt
mitenkään kauhean graafiseksi välttämättä muutukaan kestonsa aikana.
Lavastuksista puvustuksiin ohjaaja tuntuu sisäistävän 1960-luvun
olemuksen ottaakseen siitä kaiken potentiaalin irti ja sen hän myös
mielestäni tekeekin. Värimaailma miellyttää räikeydellään ja
monipuolisuudellaan. Ei ainoastaan, että sävyt tuntuvat vahvoilta, mutta
niiden välittämät tunteet korostuvat entisestään unimaailman valtaessa
näytön täysin haltuunsa. Musiikki viehättää vangitsevalla luonteellaan
ja kappaleet jäävätkin efektiivisesti soimaan päässä kauan elokuvan
loputtuakin.
Genrejä yhdistelevä Last Night in Soho on fantastinen
ja poikkeuksellisen vangitseva elokuva, joka onnistuu vaikuttavasti
riepottelemaan katsojaansa kauhistuttavan satumaisen kaninkolonsa
uumenissa. Vaikka se ei välttämättä tulekaan kaikkia katsojia
miellyttämään ratkaisujensa valossa, tarjoaa se varmasti jokaiselle
jotain mukaan otettavaa. Tulkinnanvaraisia yksityiskohtia tarjoava tarina pyrkii jatkuvasti
ohjaamaan katsojaa harhaan ja suurimmaksi osaksi onnistuukin tässä
upealla tavalla. Edgar Wright osaa hommansa ja Last Night in Soho näyttää sen selkeästi.
4. IN THE HEIGHTS
Musikaalielokuvat ovat olleet siitä kiehtovia tapauksia minulle, etten
tuntenut ennen vanhaan minkäänlaista vetovoimaa niihin, kunnes päätin
repäistä laastarin ja kokea yhden sellaisen valkokankaalta. Näin
ensimmäisenä Damien Chazellen ohjaaman La La Land -elokuvan, enkä voinut rakastua enempää sen taianomaiseen ja mukaansatempaavaan luonteeseen. Kun In the Heights -elokuva alkoi markkinoimaan materiaaliaan, odotukseni olivat luottavaiset sen suhteen, vaikka jossain määrin myös varovaisetkin.
In the Heights on hyvin merkityksellinen elokuva ja tämä myös
huokuu sen tarjoamassa materiaalissa. Seuraamme tarinan aikana
Washington Heightsin arkielämää ja tiettyjen yksilöiden pyrkimyksiä
tavoitellessaan suurimpia unelmiaan. Yleisimmin nämä unelmat jäävät
kaukaisiksi toiveiksi, mutta onko se välttämättä kuitenkaan huono asia?
Ei välttämättä, jos elää näin positiivisessa ja suvaitsevaisessa
kulttuurin täyttämässä yhteisössä. Elokuva ei ainoastaan onnistu yllättämään katsojansa
laadukkuudellaan, mutta todellakin vangitsee jokaikisen mukaansa
päräyttävän upeilla musiikkinumeroillaan ja hienolla sanomallaan.
Itse
tarinaan lähestytään musikaalimaisella tavalla. Vaikka osa dialogista
mukaileekin tavanomaisen elokuvan perusperiaatteita, on suurin osa siitä
rakennettu kuitenkin massiivisten musikaalinumeroiden varaan, joiden
aikana sekä dialogia, että tarinakaaria viedään nerokkaalla ja
nokkelalla tavalla eteenpäin. Eroten esimerkiksi järkyttävään Cats-elokuvaan, In the Heights
onnistuu käyttämään musikaalisuuttaan hyväksi osana kokonaisvaltaista
tarinankerrontaa ja hyödyntämään sitä muuttaen fantasiamaisia
piirteitään astetta maanläheisimmiksi.
Toki, elokuva vaatii katsojaltaan tietynlaista uskon hyppyä, jotta sen
tarjoama dramaturginen materiaali onnistuisi tempaamaan mukaansa ja
herättämään jonkin sortin tuntemuksia. Elokuva ei sen vuoksi välttämättä
sovellu jokaisen katsojan mukavuusalueelle, mutta ei sen täydykään. In the Heights
onkin tehty sellaisille katsojille, jotka haluavat - ja pystyvät -
irroittautumaan oikeasta elämästä vajaaksi kahdeksi ja puoleksi
tunniksi.
In the Heights on poikkeuksellisen laadukas musikaalielokuva,
joka tiedostaa olevansa fantasiamaailmaa, mutta pitää tarinansa ja
teemansa tarpeeksi maanläheisinä saadakseen katsojansa samaistumaan
moitteettomasti hahmojen uskottaviin elämäntilanteisiin. Musiikki on mieleenpainuvaa, enkä yllättyisi ollenkaan, jos kuuntelisin
kappaleita jatkuvasti uudestaan ja uudestaan vuosienkin päästä.
Yhteisön, sekä kulttuurin merkitys ja tärkeys huokuu elokuvasta
vahvasti. Se myös muistuttaa meitä unelmoimaan, vaikka määränpäämme
olisivatkin kuinka pieniä tai suuria.
3. ISÄ | THE FATHER
Isä-elokuva on hyvin kiehtova tapaus monestakin näkökulmasta
katsottuna. Ei ainoastaan, että elokuva tarinallisesti poikkeuksellisen mysteerinen ja omaperäinen, mutta sen symbolistinen ja leikkisä
visuaalinen ote todellakin herättää kysymyksiä katsojassaan. Elokuva
perustuu ranskalaisen ohjaajan Florian Zellerin La Père
-näytelmään vuodelta 2014, mikä myös näkyy. Ei ainoastaan, että
materiaali rajoittuu hyvin pienelle alueelle suljettujen ovien sisälle,
mutta elokuva nojaa vahvasti näytteljöiden roolisuorituksiin. Elokuva käsittelee dementiaa jopa yllättävän uskottavalla tavalla.
Seuraamme, kuinka Anthony
yrittää pärjätä arjestaan ikävän tilansa kanssa, mutta se tuntuu
pikkuhiljaa ottavan hänestä yhä tiukemman ja tiukemman otteen. Monilla
katsojilla saattaa elokuva osua ikävästi tunteisiin, etenkin jos on
läheisiä perheenjäseniä tai tuttuja, jotka potevat itse dementiaa.
Ohjaaja onnistuu nimittäin visualisoimaan autenttisesti armottoman
muistisairauden tuomia vaikeuksia ja sen epävarmaa luonnetta. Tarinallisesti elokuva ei alustavasti välttämättä tunnu tähtäävän
kirkkaimpiin tähtiin, mutta tekee se sen puolivahingossa laadukkaan
ohjauksensa ja erittäin taitavasti kirjoitetun käsikirjoituksensa
avustuksella.
Ohjaaja Florian Zeller nimittäin lähestyy elokuvaa teema edellä ja tässä tapauksessa se toimiikin esimerkillisellä tavalla. Nerokkaan tarinan ja hyvin syväluotaavien hahmojen lisäksi elokuva
erottuu ehdottomasti puolekseen tuotannollisesta näkökulmasta
katsottuna. Etenkin lavasteet ja tapahtumapaikat merkkaavat hyvin paljon
elokuvassa. Ei ainoastaan, että niiden jatkuvasti muuttuva luonne ja
ulkonäkö muovailee tarinaa eteenpäin pitäessään samalla mysteerin
jatkuvasti yllä, mutta ne kuvastavat hyvin uskottavasti dementiaa
potevan henkilön ajatusmaailmaa ja käsitystä omasta rikkinäisestä
mielestä, jotka molemmat vuotavat itsestäänselvien syiden vuoksi.
Markkinointimateriaali ja omat odotukseni viittasivat hyvin selkeästi
puhtaaseen draamaelokuvaan, mutta yllätyksekseni se kuitenkin onnistuu
yhdistelemään tasapainoisesti väkevää draamaansa esimerkiksi
jännityspainoitteiseen mysteeriin ja ajoittain myös hulvattomaan
komediaan, jotka tuovat kieltämättä hyvin syvyyttä konseptiin. Tarina on
täynnä ennalta-arvaamattomia tilanteita, ovelaa konseptilla
harhauttelemista, sekä sydäntäsärkevä hetkiä, jotka kaivelevat
sisimmässä pitkään elokuvan loputtuakin. Isä on yksi vuoden parhaimpia elokuvia, johon monet tahot tulevat varmasti samaistumaan syvällä tasolla.
2. ANNETTE
Annette on vuonna 2021 ensi-iltansa Cannesin elokuvajuhlilla saanut psykologinen draamaelokuva, jonka ohjauksesta vastaa ranskalainen elokuvaohjaaja Leos Carax.
Nimi ei ole entuudestaan tuttu, joten oli vaikea sanoa, minkälaisesta
teoksesta olisi perimmiltään kyse. Markkinointimateriaali kuitenkin
herätti kiinnostukseni ja kovan luokan näyttelijäkaarti vahvisti vain
tunnettani entisestään. Lähdin katsomaan elokuvaa avoimin mielin, mutta
en koskaan osannut edes kuvitella sen riipaisevan minua näin syvältä
sisimmästäni.
Annette ei ole vain elokuva. Se on hyvin surrealistinen ja
absurdi elämys, joka hämmentää katsojaa häikäilemättömyydellään ja
viehättää tätä omaperäisellä luonteellaan. Niin kuin aiemmin
mainitsinkin, en tiennyt mitä elokuvalta pitäisi ennakkoon odottaa ja
vastaukseni siihen on, ettei siltä kannatakaan odottaa mitään. Ohjaaja tietää tasan tarkkaan, kuinka hän pystyy vangitsemaan katsojansa
keskelle surrealistista ja melodramaattista ympäristöä, joka tuntuu
kääntyvän radikaalisesti akselinsa ympäri tarinan edetessä.
Jokseenkin
primitiiviseltä tuntuva maailma osaa olla samaistuttava monella tapaa,
mutta ei kirjaimellisessa mielessä, vaan enemmänkin symbolistisessa. Elokuvan tarinankerronta erottuu puolekseen ilmaisevan tyylinsä
ansiosta. Vaikka alkuun tämä seikka tuntuukin vähän vieraalta ja
hämmentävän oudolta, siihen tottuu yllättävän nopeasti tarinan edetessä
ja maailman avartuessa silmiemme edessä. Elokuvassa ei nimittäin ole
puhuttavaa dialogia - ainakaan molempiin suuntiin kulkevana. Kaikki
vuorosanat joko lauletaan tai hyräillään jonkin melodian säestämänä.
Konsepti pitää sisällään lukuisia vaativia teemoja, jotka ovat
yllättävän helposti heijastettavissa oikeaan elämään. Elokuva kommentoi
kuuluisuutta ja sen mukana seilaavia koettelemuksia
anteeksiantamattomalla tavalla. Ei ainoastaan, että se ottaa vahvasti
kantaa materialismiin ja myrkyllisiin ihmissuhteisiin, mutta se luo myös
hyvin pysäyttävän kuvan kuuluisuuden tuomasta statuksesta, jonka
menettäminen voi koitua kenen vain kuolettavaksi kohtaloksi - varsinkin
henkisellä tasolla.
Visuaalisesti elokuva on hyvin kokeilunhaluinen ja mahtipontinen
luonteeltaan, mikä osoittautuu onneksemme vain positiiviseksi asiaksi,
sillä ohjaajan uniikki visio pääsee elementtiinsä ja vaikuttavuuteensa
erinomaisen kameratyöskentelynsä, nerokkaan editoimisensa ja
symboliikalla varustetun visuaalisen tarinankerrontansa avustuksella.
Värimaailma vikittelee satumaisia piirteitä, eikä monipuolisuudestakaan
tunnu olevan puutetta. Annette on anteeksiantamattoman kaunis painajainen, joka erottuu surrealistisuudellaan ja suorasanaisuudellaan upeasti muista vastaavanlaisista elokuvista.
1. DYYNI | DUNE
Olemme pitkään ja hartaasti odottaneet suuremman luokan elokuvaspektaakkelia, joka vastaisi Star Wars -elokuvasarjan poikkeuksellisen laajaa universumia, Taru sormusten herrasta -trilogian syvällistä tarinankerrontaa ja Blade Runner 2049 -elokuvan täydellistä teknistä toteutusta. Nyt sellainen on vihdoin tarjolla Denis Villeneuven ohjaaman Dyyni-elokuvan muodossa. Tämä on kieltämättä sellainen elokuva,
joka saattaa ennakkoon jopa pelottaa katsojaa. Etenkin jos katsoja on
jollain tasolla tietoinen alkuperäismateriaalista tai toimii jopa
kannattajan roolissa.
Se on nimittäin saanut paljon hehkutusta ja ylistystä osakseen
mielipuolisen näyttelijäkaartinsa ja näyttävän esillepanonsa vuoksi. On
siis syytä muistaa, että alkuperäismateriaalia itsessäänkin pidetään
sellaisena kokonaisuutena, että yksittäistä toimivaa elokuvasovitusta on
siitä lähes mahdoton tehdä. Tämän vuoksi Warner Bros. Pictures ja Denis Villeneuve
ovatkin päättäneet jakaa tarinan kahtia sen mahtipontisen luonteen ja
massiivisen sisällön vuoksi.
Onnistuuko elokuva visualisoimaan
omaperäisen ja syvällisen tarinakokonaisuuden puolikkaan valkokankaille
efektiivisesti? Ehdottomasti! Sopiiko se kontekstiltaan ja perimmäiseltä
toteutukseltaan jokaiselle katsojalle? Kyllä ja ei. Denis Villeneuve
nimittäin lähestyy konseptia hyvin tunnollisella ja kärsivällisellä
otteella. Sukellamme elokuvan mukana konseptin synkimpiin onkaloihin,
jotka tarjoavat lukuisia vaativia teemoja ja filosofisia ajatuksia
katsojan pohdittavaksi.
Vaikka kyse onkin futuristisesta ja fantastisesta ympäristöstä, hyvin
samaistuttavat ihmisarvot ja kulttuurit paistavat vahvasti näytön
toiselle puolelle tulkinnanvaraisinkin tavoin. Elokuva on kuin onkin
poikkeuksellisen syvällinen sukellus Herbertin ajatuksia
herättävään scifieepokseen, joka vie katsojan moitteettomasti keskelle
aistikasta ja moniulotteista maailmaa. Sen hidastempoinen, mutta
vangitseva luonne valtaa katsojan mielen ja vie tämän kiehtovan
vastakkainasettelun keskelle, joka kasvaa kasvamistaan silmiemme edessä.
Audiovisuaalisesta näkökulmasta katsottuna elokuva on häkellyttävän
mestarillinen toteutus kaiken kaikkiaan. Ei ainoastaan, että se
säväyttää näyttävyydellään ja monipuolisuudellaan, mutta se toden teolla
imaisee katsojan sisäänsä tarjoten silmiä hiveleviä hetkiä. Kuvaus
todellakin osuu maaliinsa, eikä tuotannon laadukkuudestakaan ole
kysymystäkään. Hans Zimmerin eeppiset sävellykset tuovat elokuvaan oman arvokkaan lisänsä maailman avartamisen ja tunnelman rakentamisen merkeissä.
Dyyni on vangitseva, eeppinen ja aistikas elokuvaeepos, joka saa
luultavasti jokaikisen katsojan murtumaan polvilleen ällistyksestä.
Elokuva ei välttämättä jokaisen makuun istu, etenkään jos elämää
suuremmat konseptit aiheuttavat pahennusta, mutta jokaikinen katsoja saa
varmasti jotain merkityksellistä pohdittavaa tästä teoksesta irti. Ohjaaja onnistuu nimittäin sovittamaan omaperäisen konseptin
valkokankaille mieleenpainuvalla tavalla ja hän tekee sen
mestarillisella tyylillä.
Vihdoin! Tämän vuoden suurimmat onnistujat ja
yllättäjät
saatiin
vihdoin käsiteltyä läpi uudemman kerran ja seuraavaksi voi hyvin mielin
keskittyä sitten vuoden 2022 odotetuimpiin teoksiin, joiden
paljastamista
odotan myös innolla. Elokuvavuosi 2021 on ollut hyvin kiehtova
ja lupaava kokonaisuudessaan, joten elokuvien tulevaisuus näyttäisi olevan hyvissä käsissä vielä. Vaikka koronaviruspandemia riehuukin maailmalla, tuntuu jo siltä, että pahin on jo takanapäin - toivon mukaan. Nyt nokka suuntautuu kohti seuraavaa vuotta!
Kirjoittaja: Ilja Malakeev, 31.12.2021
Lähteet: kansikuvat www.impawards.com ja www.filmikamari.fi, trailerit www.youtube.com
Kommentit
Lähetä kommentti