Ohjaus: Antoine Fuqua
Pääosissa: Denzel Washington, Dakota Fanning, Eugenio Mastrandrea,
David Denman, Sonia Ben Ammar, Remo Girone, Gaia Scodellaro,
Andrea Scarduzio, Andrea Dodero, Salvatore Ruocco
Genre: Toiminta, Rikos
Kesto: 1 tunti 49 minuuttia
''Nine seconds. That's what I'll give you to decide your fate.''
Kuten olen jo aiemmissa arvosteluissani maininnutkin, The Equalizer -elokuvat ovat niitä tapauksia, jotka eivät onnistuneet herättämään minussa ennakkoon minkäänlaista kiinnostusta julkaisujensa alla. Vaikka olinkin tietoinen niiden olemassaolosta, en oikein saanut koskaan pätevää syytä niiden katsastamiseksi. Kun vihdoin katsoin ensimmäisen elokuvan, olin yllättäen myyty ajatukselle mahdollisesta jatkosta. Jatko-osa taas jäi vähän turhan ailahtelevaksi, minkä vuoksi ajattelin elokuvasarjan jo kuolleen. The Equalizer palaa valkokankaille kuitenkin kertaalleen kokeilemaan onneaan.
Mainion ensimmäisen ja keskitasoisen toisen osan jälkeen jatkamme matkaa The Equalizer -elokuvatrilogian päättävään osaan - Equalizer 3 - The Final Chapteriin. Odotukseni tuotosta kohtaan olivat maltilliset, koska ensimmäinen jatko-osa osoittautuikin lopulta lupaavista piirteistään huolimatta turhauttavan unohdettavaksi tapaukseksi. Onnistuuko ohjaajan pallilla majaileva yhdysvaltalainen Antoine Fuqua kääntämään elokuvasarjansa kurssin takaisin nousujohteiseksi kolmannen osan myötä vai onko konseptilla enää puhtia ylimääräisiin sankaritekoihin?
Syrjäisellä sisialaisella viinitilalla vaikutusvaltainen rikollispomo Lorenzo Vitale huomaa yllättäen, että eläkkeellä oleva Yhdysvaltain merijalkaväen ja DIA-tiedusteluorganisaation upseeri Robert McCall on tappanut raa'asti melkein kaikki hänen apurinsa. Kaksi myöhemmin paikalle ilmestynyttä henkivartijaa onnistuvat kuitenkin pitämään lähitaisteluspesialistin tuolin ääressä, kunnes Vitale löytää tiensä kellariin, jossa tätä pidetään tarkkailussa. Tyhjänpäiväisistä uhkailuista huolimatta McCall antaa kolmikolle lyhyen aikarajan, johon mennessä koko tilanne tulisi olemaan ohi. Loppu onkin historiaa...
Veren peittämä mies pääsee ulos viinitilalta yhtenä kappaleena, mutta tulee yllätetyksi rikollispomon pienen pojan toimesta, joka ampuu tätä selkään ja karkaa paikalta. Ajaessaan kohti lentokenttää Robert vaipuu shokkitilaan ja pysähtyy tien vierustaan. Miehen onneksi paikallinen poliisi Gio Bonucci löytää hänet autostaan lamaantuneena ja vie tämän Altamonten rannikkokaupunkiin lääkäri Enzo Arision hoidettavaksi. Robert joutuu pitkittämään vierailuaan toipuakseen vammastaan. Vierailunsa aikana hän alkaa tykästymään alueen ihmisiin ja heidän vieraanvaraisuuteensa, kunnes mätä joukkio ''omenoita'' ilmaantuu paikalle sekoittamaan pakkaa.
Equalizer 3 - The Final Chapter on elokuva, joka on selvästi ottanut opikseen edeltäjistään ja pyrkinyt parhaansa mukaan muovata toimivimpia elementtejä yhdeksi hengittäväksi kokonaisuudeksi. Se ei ole missään nimessä täydellinen - kaukana siitä. On kuitenkin hienoa nähdä, että ohjaaja Antoine Fuqua on pääosin sisäistänyt konseptinsa suurimmat rajoitukset ja realistiset mahdollisuudet tarjotakseen astetta jouhevamman ja miellyttävämmän kokemuksen katsojien vastaanotettavaksi. Kaikkien kuppi teetä se ei tule olemaan, mutta joillekin se saattaa todella antaa kaiken tarvittavan. Avauskohtaus antaakin jo hyvää osviittaa siitä, mitä tuleman voisi pitää.
Vaikka emme näe kaikkia alkuasetelmassa ilmenneitä tapahtumia, pääsemme yhden pitkän kamera-ajon aikana hyvin kärryille siitä, mitä paikan päällä on mahtanut sattua. Se, jos mikä, antaa kyllä aihetta jonkin sortin innostukselle. Tämän jälkeen ensimmäinen kolmannes meneekin aikalailla uuden paikkakunnan tutustumiseen ja uusien hahmojen esittelemiseen. Tämä on se puoli elokuvasta, joka saattaa pahimmillaan tuntua siltä junnaavimmalta ja hidastempoisimmalta vastaanotettavalta katsojan näkökulmasta katsottuna. Tätä aikaa käytetään kuitenkin suurimmaksi osaksi toimivasti hyväksi, vaikka paljon tyhjäkäyntiäkin on havaittavissa.
Pääsemme moitteettoman helposti käsiksi Altamonten kauniiseen ympäristöön ja sen läheiseen ilmapiiriin, jonka palvelut toimivat sveitsiläisen kellon lailla saumattomasti. Ihmiset todella välittävät toisistaan ja haluavat edistää omaa yhteiskuntaansa kaikin tavoin. Vaikka alkuun muukalaisena pidetty Robert saakin osakseen epäileviä katseita asukkailta, löytää hän ajan kanssa paljon merkityksellisiä ihmissuhteita, jotka saavat hänet tuntemaan olonsa kotoisaksi. Kun olemme vihdoin sitoneet tuon emotionaalisen yhteyden päähahmon ja asukkaiden välille, on aika viedä konseptia takavasempaan kohti verisempiä kujia.
Elokuvan antagonistina toimii Andrea Scarduzion esittämä Vincent Quaranta, joka edustaa rikollisperhettään päällikkönä. Hänen alaisena toimiva pikkuveli, Andrea Doderon esittämä Marco Quaranta, on taas nuori ja häikäilemätön tapaus, joka keräilee asukkailta kuoleman uhalla lunnaita mafiaperheensä käyttöön. Vammoistaan toipuva Denzel Washingtonin esittämä Robert McCall seuraa mafian toimia etäältä ja alkaa pikkuhiljaa ärsyyntymään heidän tempuistaan. Tiedostaen hetkellisen fyysisen rajoitteellisuutensa, päättää mies odottaa sopivan hetken ilmaantumista ennen kuin on aika pistää puhdistus rikollisuudesta aluilleen.
Ohjaaja pyrkiikin parhaansa mukaan saada antagonistit näyttämään tunteettomilta ja järkyttäviltä ihmisiltä. Toivommekin todella, että Robert toipuisi nopeammin vammoistaan, jotta kaaos saataisiin vihdoin kontrolliin. Kun sen aika vihdoin koittaa, on meno parhaimmillaan todella brutaalia katsottavaa. Vaikka aiemmat osat osasivat yllättää efektiivisyydellään, ei yksikään tappo ollut yhtä verinen ja graafinen kuin mitä tällä kertaa saamme valkokankailla kokea. Luut poksahtelevat silmiemme edessä ja veri roiskuu aika näyttävällä tavalla pitkin kuhmuraisia italialaisia katuja. Pystyykö siihen uskoutumaan samalla tavalla kuin aiemmin?
Tavallaan kyllä. On tietenkin hurjaa ajatella, että iäkäs eläkeläinen pistäisi nuoria korstoja tuolla tavalla nippuun ja noinkin nopealla tahdilla, mutta on sitä hurjempiakin tapauksia tullut todistettua elokuvien maailmassa. Onneksi tällä kertaa sitä osataan myös paikoitellen ottaa huomioon. Robert pääsee nimittäin käyttämään vahvuuksiaan silloin, kun hänellä on se pienen pieni yliote tilanteesta, jolle voi alkukantaisella tavalla uskoutua. Myös edellisessä osassa kaivattu päähahmon mysteerisyys ja tarunomainen luonne tuodaan takaisin kuvaan mukaan, mikä tekee kolmannesta osasta juuri sen, mitä The Equalizer -elokuvalta voisi odottaa parhaimmillaan.
Etenkin viimeisessä kolmanneksessa mies pääsee oikeuksiinsa käyttäen varjoja ja aavemaista läsnäoloaan hyväksi mafian silmittömään riepotteluun. Tunnelmallisesti elokuva pitää painostavan dramaattisen olemuksensa vaikuttavasti yllä, vaikka sekaan onkin onnistuneesti pystytty sekoittamaan myös kevyempiä ja sydämellisempiä hetkiä tasapainoksi. Tuotannollisesti elokuvasarjan kolmas osa vakuuttaa varteenotettavuudellaan. Ei ainoastaan, että kuvauksellisesti se miellyttää silmää monipuolisuudellaan, mutta pieni italialaiskaupunki todella erottuu positiivisesti puolekseen tapahtumapaikkana. Käytännön efektit ovat nostaneet myös tasoaan hurjasti väkivaltaisuuden korostuessa materiaalista entistä selkeämmin läpi.
Marcelo Zarvosin musiikit tuntuvat alkuun turhankin kaoottisilta, mutta mitä pidemmälle elokuvassa etenemme, sitä istuvammaksi ne tuntuvat myös muuttuvan. Equalizer 3 - The Final Chapter on asiansa ajava elokuva, joka ikään kuin palaa takaisin juurilleen toteutuksensa puolesta. Vaikka tarina itsessään onkin odotetun kaavamainen ja ennalta-arvattava, ei se menoa tunnu haittaavan, sillä konsepti hyötyy yksinkertaisesta luonteestaan. Elokuva ei välttämättä ihan ensimmäisen osan tasolle yllä toteutuksensa puolesta, mutta se toimii paljon jouhevampana ja kontrolloidumpana kokonaisuutena, kun sitä verrataan esimerkiksi edelliseen jatko-osaan. Kokonaisuutena The Equalizer -elokuvatrilogia on asiansa ajavaa viihdettä, mutta kaikista muistettavimmaksi tapaukseksi se ei kuitenkaan tule valitettavasti jäämään.
Kirjoittaja: Ilja Malakeev, 6.9.2023
Lähteet: kansikuva www.impawards.com, elokuvan tiedot www.imdb.com, www.youtube.com
Kommentit
Lähetä kommentti